Старите замърсяващи коли ще изгубят правото си да влизат в центъра на София в определени дни. Това се разбира от отговор на транспортния министър Ивайло Московски на въпрос на депутат от опозицията, свързан с мерките за по-екологичен транспорт в страната.

Забраната ще важи за автомобили, отговарящи на стандарт по-нисък от Евро 5 (произведени преди 2009 г.), в дните с най-замърсен въздух (обикновено през зимата). Забранените за стари коли градски зони ще бъдат определени от общината, пише в министерския отговор.

Идеята на Столична община и транспортното министерство е да се създадат екологични групи, отговарящи на европейските стандарти за изгорели газове (Евро 3, 4, 5, 6), към които да бъдат причислявани всички моторни превозни средства.

Идея на общинар: Намалена данъчна ставка за автомобили с газова уредба

Идея на общинар: Намалена данъчна ставка за автомобили с газова уредба

Цената на газта обаче вече е доста по-ниска заради акциза, а общината няма право да променя данъците по този начин

"Екологичната група ще се определя в зависимост от количеството и съдържанието на вредни емисии в отработените газове на автомобилите, установени при извършване на периодичните прегледи и евро-категорията на превозното средство", се казва в отговора на Московски.

Колко замърсяващ е всеки автомобил и към коя група ще бъде записан ще определи техническият преглед. Данните от проверката ще бъдат отбелязани в стикера за технически преглед на предното стъкло на автомобила и ще се съхраняват в специален чип, вграден в превозното средство и позволяващ дистанционно отчитане. Данъците върху автомобилите също ще се определят според замърсяването, което причиняват.

Уредите, използвани за технически преглед, вече ще бъдат директно свързани със системата на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (бившата ДАИ), за да се избегнат манипулации и измами.

Ще дойдат ли старите германски дизелови коли в България?

Ще дойдат ли старите германски дизелови коли в България?

Само за година у нас са внесени 35 000 такива автомобила

Инициативата е част от мерките на Столична община за борба със замърсяването на въздуха в София. "Помолихме министър Московски да се потърси начин за ясна техническа идентификация на двигателя по време на техническия преглед, спрямо стандарта Евро 3, 4, 5 и 6. Възможно е това да се направи с чип", обясни пред вестник "Монитор" заместник-председателят на транспортната комисия в Столичната община Зафир Зарков.

Идеята на общинарите е в дните с повишено замърсяване на въздуха да се ограничи движението на автомобили в центъра на София. "В тези дни трябва да се допускат само автомобили с най-високите екологични показатели на двигателя - Евро 5 и 6, а тези с Евро 2 и 3 да се глобяват, ако преминават през централната част на града", допълва Зарков.

Така София ще последва примера на големи европейски столици като Лондон, Париж, Берлин и други, които постепенно налагат подобна забрана.

Забраната обаче не се харесва на бизнеса, който ще бъде принуден да направи нови разходи, за да обнови автопарка си. Особено потърпевши ще бъдат доставчиците на стоки на магазините в центъра на града. Куриерските фирми ще понесат промяната по-леко, тъй като някои от тях си купиха електрически превозни средства през последните години.