Автомобилите около нас са на най-различна възраст, с най-различно задвижване и от най-разнообразни класове, но имат нещо общо - замърсяват преди, по време и след края на експлоатацията си. Производството на нови коли и рециклирането на вложените в тях материали може да не е толкова видимо "мръсно" за потребителите, колкото е работата на стария дизел по улиците, но реално то е много голям екологичен проблем.

Именно с него иска да се справи германската компания e.Volution, която представи концепция за модуларен автомобил с алтернативно задвижване, който може да се използва в продължение на 50 години чрез улеснена подмяна на различни компоненти.

Tesla отваря мрежата си за зареждане на електромобили за съперника си Ford

Tesla отваря мрежата си за зареждане на електромобили за един от големите си американски съперници

Идеята е да се гарантира, че конкурентът на Tesla на пазара на електромобили ще бъде в "равностойно положение"

Какво ново: e.Volution и Рейнско-Вестфалския технически университет (RWTH) са разработили отворената платформа OSCAR (Open Source Car Architecture Research), като тя позволява производители, доставчици и технологични партньори да развиват заедно стандартите. Вместо самоносеща каросерия тук имаме здраво алуминиево шаси и екстериор, направен от специални полимери.

Това сваля с до 80% цената на изработката, но освен това е и основен фактор за "дълголетието" на возилата на e.Volution - предвижда се на всеки 5 години в заводски условия да се подменят различни елементи с най-новите налични. Ключовите електронни системи и интериорни елементи са направени лесно сменяеми.

Снимка 621030

Източник: e.Volution

В същото време, избраната система на задвижване има 4-5 пъти по-голям ресурс в сравнение с конвенционален двигател и това оправдава последващите инвестиции в автомобила.

Какви са колите: Платформата OSCAR намира реализация в два модела. Първият е META, 6-7 местен служебен електромобил с оборудвани работни места за пътниците, който беше показан миналата година. По-интересен и амбициозен е новият Space, който може да е с къса или дълга база (5 или 7 места, т.е. 4,09 м или 4,92 м) и съчетава характеристиките на семеен ван и SUV.

Продажбите на електромобили в световен мащаб надхвърлиха 10 милиона през 2022 година

Продажбите на електромобили в световен мащаб надхвърлиха 10 милиона през 2022 година

МАЕ прогнозира, че продажбите в световен мащаб ще достигнат почти 14 милиона през 2023 г.

Освен това, в него има достатъчно място за водородна клетка, която позволява внедряването на хибридна система без аналог на пазара и автономия от 750 км и 150 км само на батерия. e.Volution ще предлагат и достъпен домашен електролизатор, с който собствениците да могат да зареждат возилата си.

Снимка 621031

Източник: e.Volution

Друг "зелен" акцент е, че e.Volution залагат използването на батерията на автомобила (40 kWh) за съхранение на енергия от соларната инсталация на жилището по време на нейния 20-годишен "втори живот" - когато след 5 г. употреба вече е натрупала твърде много цикли и не може да се използва ефективно в колата.

Какво предстои: Първите бройки от e.Volution SPACE трябва да излязат от завода през 2025 г., като се планира малка серия от около 1000 автомобила. Тъй като към момента водородните решения не са удачни за масова употреба, колите първоначално ще са с допълнителен малък двигател на газ.

Използването им ще е в рамките на абонаментна услуга, като според медийни публикации цената ще е 1000 евро на месец.

От друга страна: Концепцията на e.Volution е с огромни амбиции, но поне първите модели ще са изправени пред сериозни предизвикателства. Към момента алтернативното задвижване е всякакво друго, но не и компактно - в резултат SPACE е доста висок (1,94 м) и тежък (2,8 тона) автомобил. Това няма как да не повлияе на характеристиките и поведението на пътя.

Големите електромобили идват с големи батерии и от Ford виждат проблем в това

Големите електромобили идват с големи батерии и от Ford виждат проблем в това

Преследването на по-сериозна автономия тежи на производителите и на екологията. Буквално

На пръв поглед идеята за подлежаща на "ъпгрейд" платформа изглежда много разумна - всъщност много от новите коли около нас се базират на разработки от преди повече от 10-15 години. Въпросът е, че технологичните нововъведения в гражданската сфера поне до момента много рядко са внедрявали в рамките на продължаващ процес - върху коли, които са в реална експлоатация.

Затова и всички дизайн решения още от началото трябва да се правят с идеята за най-голяма гъвкавост при последващи преработки - иначе може да се окаже, че сте дали доста пари за "надграждаща се" кола, която скоро след покупката започва да изглежда безперспективна.

Nеxt.е.GО официално поиска да строи завод за електромобили в Ловеч

Nеxt.е.GО официално поиска да строи завод за електромобили в Ловеч

Първата копка е планирана за юли

Още нещо: Движещата сила зад e.Volution е проф. Гюнтер Шу - германски учен и предприемач. Името му има връзка, макар и косвена, с България.

Снимка 621032

Източник: e.Volution

Едно от предходните му начинания е друга иновативна автомобилна компания - производителят на компактни електромобили e.GO, който изгражда завод у нас. Проф. Шу напусна поста на изпълнителен директор през 2021 г., за да се концентрира върху e.Volution.