Не бива да очакваме, че електрическите превозни средства в скоро време ще се изравнят по цена със старото поколение автомобили, задвижвани от двигатели с вътрешно горене. За това предупреждава нов доклад на MIT Energy Initiative, който показва, че е-автомобилите "никога не ще могат да достигнат такава цена, ако разчитат на литиево-йонни батерии".

Литиево-йонните батерии са основният източник, който захранва по-голямата част от днешната потребителска електроника. Вероятно обаче ще е нужно още десетилетие време, за да се стопи разликата в общата цена за притежание за различните видове автомобили.

Констатациите на MIT рязко противоречат на тези на други изследователски групи, които в последно време уверяват, че електрическите превозни средства биха могли да постигнат ценови паритет с тези, работещи на изкопаеми горива, още през следващите пет години, пише greentech.bg.

Разлика в цените ще продължи да има доста по-дълго, според доклада на MIT. Тя ще "охлади" прехода към превозни средства с по-ниски емисии. Това от своя страна ще означава, че правителствата трябва да удължат субсидиите или да въведат по-строги ограничения за автомобилите с горивни двигатели, ако трябва да се гонят цели за опазване на климата и намаляване на замърсяването.

Недостигът на никел може да се окаже пречка пред електромобилите

Недостигът на този метал може да се окаже пречка пред електромобилите

Цената му подскочи със 70 процента през 2019 г. до $18 000 за тон

Но постоянният спад в цената на литиево-йонните батерии, които захранват електрическите превозни средства и представляват около една трета от общата им цена, вероятно ще се забави през следващите няколко години. Това се дължи на ограниченията, определяни от цената на суровите материали.

Редица браншови и академични изследователи прогнозират, че разходите за литиево-йонни батерии ще достигнат 100 долара на кВтч до 2025 г. или по-рано. Мнозина виждат това като "вълшебно число" - моментът, когато електромобили и автомобили с ДВГ ще достигат ценови паритет без субсидии. Очаква се това да отприщи масовото навлизане на електромобилите в ежедневието.

Препятствието, което електромобилите трябват да преодолеят

Препятствието, което електромобилите трябват да преодолеят

Спадът в цените на батериите през миналата година бе обнадеждаващ, но дали ще продължи?

Но достигането на прага от 100 долара за киловатчат до 2030 г. ще изисква разходите за материалите за акумулатори да останат на едно ниво през следващото десетилетие. Това е период, за който се очаква глобалното търсене на литиево-йонни батерии да нарасне рязко, отбелязва MIT.

С други думи, не е логично да се очаква, че цената на литиево-йонните системи ще спадне толкова, че да достигне 100-те долара за кВтч.

По-вероятно, според MIT, е да намалее до около 124 долара за киловатчас.

В този момент "общите разходи за притежание" за различните категории автомобили биха били приблизително еднакви, като се имат предвид допълнителните разходи за гориво и поддръжка на превозните средства с ДВГ (съответните криви се пресичат в различен момент, в зависимост от местните разходи за горива и вида превозно средство).

Металът, който може да "убие" литиево-йонните батерии

Металът, който може да "убие" литиево-йонните батерии

Или поне така смятат изследователи от японския Nagoya Institute of Technology

Въпреки това покупната цена на електромобил ще остане с няколко хиляди долара повече от съпоставимо превозно средство с гориво. Макар че изравняването на общата цена на притежание е "солидна стъпка напред за електрическите превозни средства", средният потребител остава много чувствителен към първоначалната цена или към това какво трябва да изплаща месечно.

По-нататъшно намаляване на първоначалната цена на колите е възможно при евентуално намаляване на други производствени разходи, казват анализаторите на MIT. Откъде обаче биха могли да дойдат подобни намаления е трудно да се посочи.

Електромобилите ще харчат 9% от световния ток

Електромобилите ще харчат 9% от световния ток

Батериите поевтиняват, а колите на ток се увеличават по-бързо от очакваното

Фактор, който не бива да се забравя, е и това, че с навлизането на по-голям брой електромобили в ежедневието ще стане нужно и пълното преустройване на електрозахранващите системи, на които разчитаме днес.