Най-големият европейски производител на автомобили - Volkswagen, има амбицията да се превърне в световен лидер при електрическите автомобили. Иронията е, че това се случва след най-големия скандал в корпоративната история на компанията, свързан с дизеловите й автомобили.

След "Дизелгейт" търсенето на дизелови автомобили падна сериозно, а европейските регулатори повишиха екологичните норми към автомобилите с двигатели с вътрешно горене.

B продължение на десетилетия правителствата в Европа налагаха по-нисък акциз на дизела спрямо бензина, но това предимство бързо изчезва на фона на желанието за по-чист въздух.

"Очакваме акцизът върху дизела да продължи да расте в Европа", казва Марк Уилямс, анализатор в Wооd Масkеnzіе. "По-големите пазари вървят в тази посока и акцизът върху дизела расте по-бързо, отколкото този върху бензина".

Германският гигант Volkswagen на практика заложи бъдещето си, на инвестиции в разработване на електрически автомобили в размер на 80 милиарда евро. Целта е да се достигне рентабилност при този род автомобили - постижение, което нито един автомобилен производител не е достигал до сега.

По-конкретно, от немската компания планират да увеличат годишното производство на електрически автомобили до 3 милиона броя, до 2025 г., спрямо едва 40 000 през 2018 година.

До този момент основните производители на автомобили следваха една основна цел при електрическите модели: да защитят печалбите, събрани от конвенционалните автомобили с висок марж, като добавят достатъчно превозни средства с нулеви емисии, за да отговарят на правилата за чистия въздух.

Потребителите, от друга страна, също избягват покупката на електрическите возила поради две основни причини - твърде високата им цена и ниския пробег.

Най-голямата промяна в стратегията на Volkswagen се предопределя следствие на скандала с дизеловите автомобили, коментираха от финансовото издание Ройтерс. Скандалът, освен 27 милиарда евро под формата на глоби, сериозно "опетни" и репутацията на компанията.

регулаторите надуха свирката за измамите на компанията, скандал, който струваше над 27 милиарда евро глоби и омърсява името му.

"Попитахме се: каква е нашата визия за бъдещето на марката? Всичко, което виждате днес, е свързано с това.", коментира Юрген Стакман, член на борда на директорите на VW, отговорен за продажбите.

Само три дни след срещата на директорите на европейския производител, последвал дизеловият скандал, управителният съвет на марката обяви плановете си да разработи платформа за електрически превозни средства с кодово име MEB. Целта на новата платформа - да проправи пътя за масово производство на достъпна електрическа кола.

От 2015-та година до момента, регулаторите по целия свят стартираха война с прекомерно високите вредни емисии на двигателите с вътрешно горене и по-специално с тези на дизелово гориво.

През 2030 г. от бензиновите и дизеловите коли ще се откажат Израел, Ирландия, Исландия и Холандия. Същият срок са си поставили Китай и Индия, а през 2040 г. забраната на двигателите с вътрешно горене ще стане факт във Великобритания и Франция.

През 2030 г. от бензиновите и дизеловите коли ще се откажат Швеция, Израел, Ирландия, Исландия и Холандия. Същият срок са си поставили Китай и Индия, а през 2040 г. забраната на двигателите с вътрешно горене ще стане факт във Великобритания и Франция.

А динамиката в автомобилния сектор е толкова сериозна, че сега "злодеят" на дизеловите автомобили, от който стартира всичко - Volkswagen, има планове да се превърне в най-големия производител на електрически автомобили в света през следващите години, смятат анализаторите. Има само един фактор, за да се случи това - да се материализира търсенето.

Какво накара Volkswagen да заложи бъдещето си на електрическите автомобили?

На първо място са регулаторните изисквания. Плановете на ЕС за борба с парниковия ефект, включват през 2021 година автомобилите да отделят 95 г/км въглероден диоксид.

Ако тази средна стойност за модерното семейство не бъде постигната, то производителите ще трябва да плащат глоба в размер на 95 евро на грам над допустимия праг, умножен по броя на продадените през годината автомобили.

Или за компания като Vоlkѕwаgеn, това би означавало около 5 милиарда евро, ако съотношението бензинови-дизелови-електромобили, бъде запазено същото като в момента.

На следващо място технологиите при електрическите автомобили се развиват много бързо. Към днешна дата, пробегът на електромобилите е повишен с цели 70%, спрямо 2011-та година.

В същото време, прибягването към масово производство води до съществено понижение в цените, като те вече не са толкова много по-скъпи от конвенционалните модели. За това съдейства и поевтиняването на батериите, които формират около половината от стойността им.

Според проучване на Вlооmbеrg, цената на батериите ще се понижи със 77% между 2016-та и 2030-та година. Това се очаква да доведе до изравняване в цените на електрическите и конвенционалните автомобили още през 2025-та година.

Какви са рисковете свързани с електрическите автомобили?

Не си мислете обаче, че електрическите автомобили нямат недостатъци, a caмo пpeдимcтвa. Сред основните им такива са - все още високите разходи за придобиване и поддръжка; проблемите, които се очаква да се зародят от рециклирането на батериите им; ниският им пробег; липсата на ефективна структура за зареждане по пътищата и др.

На практика инвестициите в електрически автомобили, до голяма степен се предопределят от регулаторни и законодателни промени, а не толкова от търсенето на клиентите. А това може да доведе до свръх-предлагане в индустрията. Според анализаторите от Deloitte, автомобилният сектор може да произведе 14 милиона електрически автомобила, за които няма да има потребителско търсене. Или това е залог "всичко или нищо" в дългосрочен план.

Според Арндт Елингхорст, анализатор в Evercore ISI залозите на електрически превозни средства (EV) могат да бъдат рисковани, защото клиентите може и да не искат да притежават автомобили, зависещи от съоръженията за зареждане на улици.

И все пак Елингхорст добавя, че регулациите на ЕС и Китай за емисиите правят приемането на електрически превозни средства неизбежно, а като ранен двигател на индустрията в тази посока се предлага "положително съотношение риск-награда".

VW, чийто електромобили ще се предлагат масово в салоните през 2020 г., е определил и краен срок за прекратяване на масовото производство на двигатели с вътрешно горене. Крайното поколение бензинови и дизелови двигатели ще бъде разработвано до 2026 година.