Ако има тенденция, която забелязваме в Money.bg, то тя е, че интересът към китайските автомобили и информацията, свързана с тях, непрекъснато расте. На тях се гледа вече не просто като компромисна, но за сметка на това евтина потребителска алтернатива, а като на реалистичен вариант пред поскъпващите европейски коли.
Затова този път поканихме в студиото ни автомобилният журналист Константин Томов, познат като главен редактор на онлайн медията Automedia.bg и водещ на специализираното тв предаване "Колела" по Bulgaria ON AIR, който предстои да говори по тази и други теми на форума Tech of Tomorrow.

"Китайските автомобили наистина са фактор, който може донякъде да промени нещата, но към момента ефектът им в Европа е ограничен - най-вече поради факта, че цените на китайските автомобили в Европа не са същите като в Китай. Това беше и една от причините за голямото разследване на Европейския съюз през последните две години - да се установи защо автомобилите, особено електромобилите, в Китай са в пъти по-евтини, отколкото навсякъде другаде. Общо взето, теорията е, че това се дължи на най-различни явни и скрити субсидии - от местните власти, от централното правителство в Китай и т.н.", казва той.
В същото време китайските автомобилни компании от една страна отварят агресивно представителства в Европа, включително и в България, а от друга - търсят пробиви за производства. И тук идва резонния въпрос - ще видим ли ново китайско производство у нас?
"Единствената реалистична възможност в момента, според мен, е да се отвори отново заводът на Great Wall край Ловеч - в Баховица. Той би могъл да сглобява електромобили за европейския пазар. Това са реални преговори, които се водят с Китай. Получихме потвърждение от президента на Great Wall за международните пазари миналия месец, така че това е реална възможност.
Всички останали слухове все още са само спекулации. България не е създала впечатление, че на национално ниво иска да насърчава такива инвестиции. Имаше няколко фотосесии с висши държавни лица, но няма никаква политика в тази област", казва Томов.

По думите му политиката на България да подкрепя митата срещу Китай допълнително усложнява нагласите за инвестиции у нас:
"Има и още един проблем - когато стана въпрос за митата, България беше една от страните, които гласуваха категорично за въвеждането им. Китай, на ниво Министерство на търговията, обяви, че няма да насърчава и няма да одобрява инвестиции в страни, които са подкрепили митата. Доста държави в Европа бяха против митата - като Италия, Испания... България също. Така че е по-логично китайските инвестиции сега да са насочени натам".
От потребителска гледна точка китайските автомобили вече далеч не изглеждат компромисно на нито едно равнище, казва експертът. Дори напротив, в някои отношения като дизайна те вече изпреварват европейските.
"През миналото и по-миналото десетилетие имаше една тенденция - много хора в индустрията вярваха, че ще има уеднаквяване на дизайна заради ефекта на социалните мрежи и глобализацията. Но сега виждаме, че не е така. Китайците през последните години придобиха самочувствието да харесват своето, да не се опитват на всяка цена да имитират европейците. Не че това не се случва, но е в много по-малка степен.
А що се отнася до надеждността, качеството на изпълнение и т.н. - ще трябва да изчакаме, за да видим какво е реалното ниво на китайските автомобили в момента. Все още нямаме достатъчно наблюдения. Имаме информация от пазари, които отдавна внасят китайски автомобили - като руския например".
Константин Томов ще бъде модератор на панела E-Mobility на форума Tech of Tomorrow, който ще се проведе на 17 юни - повече информация тук.
Вижте още по темата във видео разговора!
mnenie71
на 18.06.2025 в 07:11:17 #2По-добре да ги няма подобни “ инвестиции”. Крайно време е привличаме сериозни бизнес-партньори вместо китайски шпионски дейности под прикритие и наивно се позволява това в България като например случая с Huawei. Умни страни като Чехия забраниха навреме съмнителна китайска активност в страната си без реална полза за икономиката си.
daniel-dimitrov-zqSFKLi9
на 17.06.2025 в 10:21:41 #1Важни са фактите, а не празните приказки на двама незнайни "експерти". А те са: На 14-то Авто изложение, в Шанхай 2025. Представители, на БАЙ са се молили, на Ван Фън Йн генерален директор, на GW. Да възстановят заводът, в България. Отговорът е положителен, но пари определени условия. А те са: Завод с площ 1000 декара. Минимален брой произвеждани модели 3, или повече. Китайците да построят инфраструктурата. И никаква корупция и рушвети. Както знаем, бай Ганя не умее да работи, в реален капитализъм, без балкански синдром. Не може да си представи каца с мед, в която не се бърка. И така ще гледаме, как съседните, ни държави израстват икономически. А на нас вечно Владимир Путин ще ни е виновен. Последният да свали знамето.