Китайските технологични гиганти Alibaba Group Holding Ltd и Tencent Holdings Ltd, които заедно струват около един трилион долара, засилват инвестициите си в търговията на дребно, като карат търговците да избират страна в битката за дигиталните портфейли на клиентите, пише Reuters.

От началото на миналата година двете компании са похарчили общо над 10 милиарда долара в сделки, насочени към търговията на дребно, увеличавайки присъствието си в интернет и във физически магазини.

Агресивното разрастване, подкрепяно от огромните купчини средства и ръста на цената на акциите, е част от битката между двете компании да спечелят потребители и търговци за услугите в логистиката, социалните медии, big data и разплащанията.

Резултатът е, че все по-малко търговци на дребно не са обявили принаделжност към Tencent или Alibaba.

Alibaba е най-големият интернет търговец в Китай, а подразделението ѝ Ant Financial води в мобилните разплащания. Силата на Tencent пък е в социалните мрежи, дигиталните разплащания и игрите. Тя притежава и голям дял във вторият най-голям интернет търговец JD.com.

Tencent и JD.com имат все повече съюзници, включително френската верига Carrefour SA, която обяви потенциални инвестиции от Tencent, както и гиганта в търговията на дребно в САЩ Walmart, който има дял в JD.com.

Битката се върти около оценения на около 13 трилиона долара пазар за мобилните разплащания. "Смятам, че плащанията са много критична част, защото представляват врата", казва Джейсън Юу, генерален мениджър на базираната в Шанхай Kantar Worldpanel.

Физическите магазини в Китай отговарят за около 85% от продажбите на дребно. "Това е гърнето, от което Alibaba, JD и дори Tencent искат да гребат", казва той, допълвайки, че именно там могат да намерят растеж.