Най-новата авиолиния в Италия се подготвя за излитане, пише Politico.

Но ITA е изправена пред турбуленции — авиационен пазар, който все още не се е възстановил от Covid-19; неприятният вкус в устата от проблемите на предшественика ѝ Alitalia; засилена конкуренция; и дори въпроси под какъв бранд ще лети.

Старата Alitalia ще извърши последния си полет на 15 октомври, след като италианското правителство успя да убеди Европейската комисия, че държавната ITA, която пък започва да лети на същия ден, е отделна от стария превозвач.

Датата ще сложи край на 74-годишната италианска авиокомпания, която някога бе гордост за страната, и която броеше популярни личности като София Лорен и папата за свои клиенти. През последните десетилетия обаче Alitalia стана по-популярна с мениджърските си грешки, неефективността си, раздорите сред служителите и тежката бюрокрация.

Премиерът Марио Драги наскоро заяви, че краят на Alitalia го натъжава и определи авиокомпанията като "част от семейството, макар и скъпа". Твърде умерено определение, след като Alitalia преживя шест провалени опита за спасение през последните 12 години и изгори €10 млрд., предоставени чрез заеми и от правителството от 2008 г. насам, когато бе приватизирана.

Подобна мрачна история ни кара да се чудим дали и ITA няма да тръгне по същия път.

"Не мисля, че има политик или гражданин в Италия, който наистина да вярва, че наследникът на Alitalia може да оцелее на толкова конкурентен пазар", казва Уго Ариго, асоцииран професор в Bicocca University в Милано. "Ще бъде по-мъдро да го признаем, да се откажем от идеята за национален превозвач и да спестим на данъкоплатеца €3 млрд."

Не е ясно дори дали клиентите ще направят разликата: ITA планира да придобие бранда Alitalia и да продължи да го използва.

Самата ITA и правителството в Рим са уверени, че ще успеят да избегнат грешките.

Коронакризата

Авиационната индустрия понесе тежки щети от пандемията — полетите намаляха рязко, пътниците са уплашени от постоянно променящите се изисквания за пътуване, а множество от компаниите се обърнаха към правителствата си за пари.

Най-лошото от кризата може и да премина, но дори и в най-оптимистичния сценарий полетите над Стария континент няма да се възстановяват на нивото си от преди кризата поне до 2024 г. По-мрачната прогноза говори за загубено десетилетие и достигане на нивата от 2019 чак през 2029 г.

Изглежда, че условията съвсем не са подходящи за рестарт на националния превозвач на Италия.

ITA започва живота си с достъп до между €700 млн. и €3 млрд. пари на данъкоплатците, тъй като Рим ще е най-големият акционер в новата компанията. Засега средствата трябва да са достатъчни, а в плана за преструктуриране е пълно с мерки за съкращаване на разходите.

Alitalia даваше работа на цели 11 хил. души, докато ITA ще съкрати броя им до по-малко от 3 хил. (макар че техният брой ще нарасне до 5,7 хил. до 2025 г.)

Броят на самолетите ще бъде намален наполовина — до 52 — които трябва да са по-"зелени" и модерни, което ще донесе и по-малко разходи за гориво и ремонти. До 2025 г. се планира те да бъдат увеличени до 105 г.

На летище Фуимичино, най-скъпото в Италия, компанията ще запази едва 43% от слотовете на Alitalia, както и 85% от тези в Линате в Милано. Авиационният анализатор Андрю Чарлтън описва това като "икономическо самоубийство", тъй като в Рим ITA ще трябва да се бори с бюджетните компании, а в Милано ще разчита на закъсалия международен пазар.

Голяма част от проблемите на Alitalia остават. Нискобюджетните конкуренти преминаха през пандемията по-леко от националните превозвачи, които трябваше да разчитат на държавна подкрепа. Air France-KLM отчете загуба от €7,1 млрд. през 2020 г. и получи €10,4 млрд. държавни заеми и гаранции. Lufthansa губеше по €1 млн. на всеки час насред най-тежките дни от пандемията. И получи €9 млрд. от правителството. В същото време Wizz Air отчете €576 млн. загуба между март 2020 и март 2021 г., а Ryanair отрицателен резултат от €815 млн. Alitalia загуби €430 млн. за първите шест месеца на 2020 г.

ITA започва полетите си и в малко странна ситуация: не може да се конкурира с нискобюджетните компании, но и е твърде малка, за да се изправи срещу групи като Air France-KLM, Lufthansa и IAG. Което оставя отворен въпроса за пазарната ниша на новата компания.

Планира се тя да предлага полети вътре в Италия, в Европа, а също така да инвестира и в маршрути между Италия и Ню Йорк, Токио, Бостън и Маями още през тази година. През 2022 г. ще лети и до Сао Паоло, Буенос Айрес, Вашингтон и Лос Анджелис. Но международните полети ще се възстановяват най-бавно от пандемията. ITA се е насочила и към бизнес пътуванията, за които пък никой не знае дали ще се върнат на предходните нива, след като компаниите установиха, че в някои случаи те са излишни и могат да бъдат заменени от видеоразговори.

Междувременно Европейската комисия ще наблюдава внимателно новата авиокомпания, като в същото време Брюксел все още разследва последните два транша от правителството за Alitalia, чиято обща стойност е €1,3 млрд.