Самолетните компании от Европейския съюз се оказват в ситуацията да изплатят сума в размер на 6,22 млрд. долара на пътници на далечни полети, които заради технически проблеми, са закъснели с три и повече часа.

Това стана възможно след решение на Върховния съд на Великобритания, който след 4-годишно разглеждане на спор между авиокомпания и пасажер отсъди в полза на последния, съобщи ТАСС.

Съгласно съществуващите в ЕС законови норми, авиопасажерите имат право на компенсации в размер до 572 долара, ако полет на далечно разстояние закъснее да пристигне до местоназначението си 3 или повече часа спрямо разписанието. Но този закон има редица особености: той не се отнася до случаите с извънредни обстоятелства, като лошо време, стачки на персонала, повреди в резултата на сблъсъци с птици др.
След въвеждането на закона през 2004 г. самолетните компании включиха по „незнаен" начин в понятието „извънредни обстоятелства" забавяния, причинени от повреди в различни елементи и системи на самолета. В резултата на това те започнаха масово да отхвърлят претенциите на пътниците за изплащане на компенсации.

Така например, авиокомпанията Jet2.com отказа да заплати на британския гражданин Роналд Хазан компенсация за 27-часово закъснение на полета от испанския град Малага до английския Манчестър на основание "извънредни обстоятелства". Причината за забавянето е била повреда в електросистемата на самолета.

През 2011 г. Хазан подаде съдебен иск, който, минавайки през различни инстанции, стигна до Върховния съд на Великобритания.

В резултата от решението на съда в полза на пътника 2 милиона пасажери получават основание да получат компенсации заради сходни случаи. Исковете за компенсации, свързани с технически повреди бяха замразени през последните години, в очакване на резултата по делото на британеца.

Върховният съд на Великобритания е висша апелационна инстанция и авиокомпаниите вече няма къде да се обърнат за преразглеждане на решението.