Председателят на борда на директорите на Daimler AG Дитер Цече се е изправил пред журналисти по време на световното автомобилно изложение в Детройт през този месец, за да представи най-новите модели на Mercedes-Benz: C-класата, GLA 45 AMG и S 600.

Цече на няколкото пъти споменава растежа и приходите на компанията, но премълчава, че луксозната марка е на трето място в класа си - след Audi и BMW. Това обаче трябва да се промени, казва той, до 2020. За плановете, стратегията и новите модели на Mercedes можете да прочете повече в интервюто на германския вестник Die Welt:


Навсякъде се чуват думите „най-добър в даден клас", „водещ в сегмента на" и подобни. Грешно ли е впечатлението, че автомобилното изложение в Детройт е по-оспорвано от всички останали?

Това е първото изложение за годината и може би поради тази причина всички заемат начална позиция и се подготвят. Самият аз не се чувствам особено по-различно в сравнение с изложенията в Женева, Франкфурт или Шанхай.

Не е ли важно в Америка да бъдеш първи?

В Америка има конкуренция и със сигурност натовареността тук е по-голяма в сравнение с други пазари. От друга страна обаче, това обяснява и моята реакция, тук се чувствам като у дома си и може би заради това не го изживявам толкова различно.

Поехте с Mercedes агресивен курс: нито един от най-важните модели на компанията не е по-стар от две години, а числата също вървят нагоре. Но все още не успявате да достигнете Audi и BMW. Изгърмяхте ли си патроните?

Тук ще представим новата C-класа, която е продуктът с най-много продажби при нас. И до края на десетилетието предстои да се появяват 30 нови модела, от които 13 напълно непознати.

Значи искате до 2020 отново да сте номер едно сред луксозните марки. Защо това всъщност е толкова важно? Не е ли Mercedes марка, която въобще не се нуждае да се доказва?

Марката Mercedes трябва винаги да показва лидерство. Въпросът е в коя дисциплина? Обемът на продажбите не би следвало да бъде решаващ. Но ако искаме да бъдем марка, която води индустрията, която да бъде свързвана с качество, тогава трябва да съчетаем нещата. Това означава да накараме повече клиенти да ни намерят за по-атрактивни, отколкото конкурентите. Няма смисъл да правим най-добрите луксозни автомобили, ако само ние го знаем и никой не го забелязва.

Ще бъдете ли част от компания през 2020 година и съотвено от успеха, който сам очаквате тогава?

Това не е въпроса, който днес си поставям. За мен е важно само компанията да продължи с развитието си и това само по себе си се случва независимо от хората.

Какво очаквате да постигне конкретно новата C-класа?

Като цяло не правим прогнози за конкретни продажби. Но според мен С-класата има всичко нужно, за да постигне огромния успех на предшествениците си.

Някак е странно, че именно С-класата е най-продаваният модел на Mercedes в САЩ. Тя изглежда толкова европейски.

САЩ са освен страната, в която моделите от С-класата се продават най-много, и един важен пазар за нас. Като цяло самата С-класа беше предвидена за американския пазар. Още преди време, когато моделът се наричаше 190, видяхме необходимостта да имаме компактен модел в САЩ. Същевременно обаче имахме страха, че подобен модел може да ощети марката в Европа. Първият план беше моделът да бъде произведен само за САЩ. Тогава планирахме 30 хиляди бройки годишно. Но, както се вижда, нещата се развиха по друг начин.

Една от причините за настоящия успех на марката е в дизайна. Споделяте ли притесненията на някои критици за неговата устойчивост?

Няма да бъдете изненадан, ако кажа не. Защото развихме за разлика от близкото минало една различна дизайнерска стратегия. Целта беше да развием езика на дизайна така, че чрез него хората да разпознават марката и без типичната звезда на емблемата.

А-класата също е много атрактивна, но човек не може да бъде сигурен, че би искал да я вижда в гаража си три години, след като е я купил. Друго е например с един Golf - него и след десет години хората биха му се наслаждавали.

Да, това за Volkswagen е така и това е правилно, защото те са марка, търсеща високи обороти и трябва да спечелят колкото се може повече клиенти. При нас е друго - ние искаме да се позиционираме на върха на топ-сегмента, а не на целия автомобилен сегмент.

Топ-сегментът обаче има и съответната цена. Тук (бел.ред. - в Детройт) например предлагате CLA модела за 29 900 долара. Chrysler от своя страна предлага своя среден клас модел „200" със 184 к.с. само за 21 700 долара. Какво казвате в такъв случай на клиентите си в магазина на Mercedes, когато те идват от магазина на Chrysler?

Че трябва да изчака известно време, докато получат нашия продукт. Нашият проблем не е цената, а ограниченият капацитет. Бихме могли да продаваме много повече тук, ако можехме да произведем тази продукция.

Значи да си спестят 8-те хиляди долара?

В нашия бизнес, особено когато става дума за луксозни марки, марката е от решаващо значение. И това не е просто една аура. Марката подсилва цената и желанието на клиента. Пожелавам тази аура и на колегите от Chrysler, но се съмнявам, че те биха успели да накарат толкова клиенти да чакат, както ние го правим с CLA, въпреки че продуктът е с няколко хиляди долара по-скъп.

Самият Вие бяхте шеф на Chrysler в периода от 2000 до 2005 година. Гледате ли на този конкурент с друго око или напълно професионално?

Със сигурност професионално, но това включва и емоционалност. Инвестирах в тази компания много усилия и, разбира се, се интересувам от нейното развитие, както преди. Затова гледам на нея по по-различен начин, отколкото на Ford или GM.

Всички германски производители се опитват да спечелят по-голям дял на американския пазар, но никой не прави модел, който американците да купуват с удоволствие ...

... пикап.

И то такъв, който да издържа на много товар и да струва малко. Не можете или не искате?

Със сигурност имаше период, в който се бяхме замислили дали един подобен пикап пасва на нашата марка. Друг аспект е, че характеристиките на тези автомобили не включват особено много високи технологии и би било трудно да покажем нашите възможности чрез тях. Но не изключвам някой някога да се опита.

Mercedes например?

Също. Нямаме конкретни планове, но не го изключвам.