През 1995 г. интернетът точно набираше скорост. Само година по-късно бяха основани големи интернет компании като Yahoo и Netscape.

20 години по-късно уеб бизнесът изглежда доста по-различно оттогава. Всъщност само една от петте най-ценни публични интернет компании от 1995 г. все още е в челната петица, според доклада на Мери Мийкър за интернет тенденциите.

Изданието BusinessInsider публикува списък на най-влиятелните интернет компании и мястото им днес спрямо 1995 г.

#5 през 1995 г.: Web.com

Това е компания за уеб хостинг и мениджмънт услуги, която има повече от 500 милиона долара продажби за миналата година. Историята на компанията ни връща към MicronPC - производител на настолни компютри, открита през 1995 г. По-късно тя се слива с уеб хостинг компания, наречена Interland. Скоро след обединението напуска бизнеса с персонални компютри, за да се фокусира върху уеб хостинг и купува компания, наречена Web.com през 2007 г., което е и периодът, в който си променя името на Web.com

Пазарна стойност през 1995 г.: 982 милиона долара
Пазарна стойност през 2015 г.: 1.19 милиарда долара

#5 през 2015 г.: Amazon

Компанията е най-големият сайт за онлайн търговия с повече от 88 милиарда долара продажби през миналата година. Amazon започва като онлайн книжарница, но сега продава всичко от домашни уреди и продукти за бебета до облекло и храна. Клауд услугата Amazon Web Services генерира близо 5 милиарда долара от продажби.

Пазарна стойност през 1995 г.: Стартира през 1995 г., но не се търгува публично до 1997 г.
Пазарна стойност през 2015 г.: 199 милиарда долара

#4 през 1995 г.: RentPath

RentPath, преди позната като Primedia, е онлайн услуга, която помага на хората в търсенето на апартаменти под наем или къщи за продажба. Основана е през 1989 г. преди да стане публична през 1995 г.Според Мийкър, тя става четвъртата най-голяма публична интернет компания през тази година. През 2011 г. RentPath беше придобита от TPG Capital за над 500 милиона долара и в момента е частна.

Пазарна стойност през 1995 г.: 1.55 милиарда долара
Пазарна стойност през 2015 г.: частно държана от TPG Capital и Providence Equity Partners

#4 през 2015 г.: Facebook

Открит през 2004 г., Facebook е най-голямата социална медия на света. Има 1.44 милиарда активни потребители месечно и имаше над 12 милиарда долара продажби миналата година. Компанията притежава и приложението за съобщения WhatsApp и приложението за споделяне на снимки Instagram. При стъпването си на борсата през 2012 г., която оцени Facebook на 104 милиарда долара, е най-голямата интернет стартова оферта в историята по това време.

Пазарна стойност през 1995 г.: Не е съществувала
Пазарна стойност през 2015 г.: 226 милиарда долара

#3 през 1995 г.: Axel Springer

Открита през 1946 г., това е един от най-големите дигитални издатели в света. Притежава редица различни онлайн издателски бизнеси и има почти 14 000 служители по целия свят. Миналата година компанията имаше приблизително 3 милиарда долара от продажби. Стана публична през 1985 г. в Германия и, според Мери Мийкър, през 1995 г. е била третата по големина публична интернет компания в света.

Пазарна стойност през 1995 г.: 2.3 милиарда долара
Пазарна стойност през 2015 г.: 4.94 милиарда долара

#3 през 2015 г.: Alibaba

Alibaba е китайска компания за онлайн търговия, която предлага много други услуги - като онлайн плащания и клауд къмпютинг. Основана е през 1999 г. от Джак Ма. Компанията нараства показателно през последното десетилетие . При качването си на борсата цената й достигна 25 милиарда долара.

Пазарна стойност през 1995 г.: Не е съществувала
Пазарна стойност през 2015 г.: 233 милиарда долара

#2 през 1995 г.: Apple

През 1995 г. компанията е била водена от Джон Скъли - бившият изпълнителен директор на Pepsi, който е най-известен със свалянето на Стив Джобс. Независимо от завещанието му, Скъли все пак съумя да задържи Apple като една от най-високоценените интернет компании за онова време, навъртайки около 3.9 милиарда долара пазарна стойност, според Мийкър. Две години по-късно Джобс се върна като временен изпълнителен директор, а останалото е история.

Пазарна стойност през 1995 г.: 3.9 милиарда долара
Пазарна стойност през 2015 г.: 763 милиарда долара

#2 през 2015 г.: Google

Компанията е основана през 1998 г. от двама студенти в Станфорд - Лари Пейдж и Сергей Брин. Търсачката скоро става масов хит, довеждайки милиарди хора на платформата си. Миналата година Google генерира над 66 милиарда евро от продажби - най-вече чрез онлайн реклама. Бизнесът на Google обаче не се ограничава само до търсене и реклама, а продава и съхранение и сървъри, както и бизнес софтуер. Компанията е включена и в много проекти като безпилотни коли.

Пазарна стойност през 1995 г.: Не е съществувала
Пазарна стойност през 2015 г.: 373 милиарда долара

#1 през 1995 г.: Netscape

Едно време Netscape беше най-широко използвания уеб браузър в света, справяйки се с над 90% от пазара в средата на 90-те години. Компанията стана публична през 1995 г., година след основаването си, и според Мийкър, е била най-ценната интернет компания през годината. Microsoft Explorer обаче бързо се популяризира и превзе като доминиращ уеб браузър. През 1999 г. AOL придоби Netscape за 4.2 милиарда долара, но в средата на 2000-те почти изчезна от пазара, въпреки че ядрената й технология продължава да живее в рамките на Mozilla Foundation и браузъра му Firefox.

Марк Андресен - един от основателите на Netscape, сега ръководи Andreessen Horowitz - една от най-влиятелните фирми за венчър капитал в света.

Пазарна стойност през 1995 г.: 5.4 милиарда долара
Пазарна стойност през 2015 г.: Не съществува

#1 през 2015 г.: Apple

Скоро след като Стив Джобс се завърна в Apple през 1997 г., компанията излетя напред като една от най-иновативните и влиятелни технологични компании в света. iPod-ът промени начина, по който се консумира музиката, а iPhone-ът промени начина, по който комуникираме.

Дори след смъртта на Джобс през 2011 г. Apple съумя да продължи да въвежда нови методи и да поддържа оценката си, създавайки нови iPhone продукти и най-новия часовник - Apple Watch. През януари тази година Apple отчете най-доходното тримесечие за която и да е компания през което и да е тримесечие в историята, регистрирайки 18 милиарда долара нетна печалба.

Пазарна стойност през 1995 г.: 3.9 милиарда долара
Пазарна стойност през 2015 г.: 763 милиарда долара