Exor се смята за европейската Berkshire Hathaway. Сравнението не е точно, но публичната нвестиционна компания на италианското семейство Анели изглежда като рядък лъч надежда в световната автомобилна индустрия, пише The Wall Street Journal.

Най-привлекателната черта на Exor е възвръщаемостта. От март 2009 г., когато компанията бе създадена чрез обединяването на няколко холдингови дружества на семейството, акционерите са възвърнали почти 9-кратно парите си. При индекса S&P 500 възвръщаемостта е пет пъти, а за MSCI World - четири пъти.

Снимка 482414

Проблемът е, че - за разлика от Berkshire на Уорън Бъфет, резултатът не е еднолична заслуга на 44-годишния председател Джон Елкан. Голяма част от стойността се дължи на Fiat - компанията, създадена от Джовани Анели, главно чрез частичното придобиване на Chrysler през 2009 г. Отделянето на Ferrari в отделна компания също допринася значително. И двата хода изглежда бяха идея на Серджо Маркионе, който почина през 2018 г.

Но Елкан е напът да докаже собствената си финансова дисциплина, включително по време на пандемията.В началото на март той се съгласи да продаде PartnerRe, застрахователна компания, която Exor придоби през 2015 г. за $6,9 млрд. Новият купувач е френската Covéa, която ще плати $9 млрд. Когато пазарите тръгнаха надолу, Covéa се опита да предоговори цената. Но Елкан отказа и сделката в крайна сметка се провали миналия месец. Въпреки че е жалко, че Exor не успя да постигне печеливш изход, компанията никога не е бързала да продава. Възможността на Елкан да не се поддава на напрежението се отплати и в друга сделка.

Exor се отказа от продажбата на ParterRe

Собственикът на Fiat и Ferrari се отказа от сделка за €9 милиарда за част от бизнеса си

Купувачът поискал предоговаряне на условията по придобиването

През декември той постигна съгласие за сливане на Fiat Chrysler, от която Exor притежава около 29%, с френската Peugeot. Условията са благоприятни за италианския производител, особено заради решението за €5,5 млрд. специален дивидент на акционерите ѝ преди приключване на сделката. Разпределянето му изглеждаше неразумно, когато кризата започна, но Елкан го защити на общото събрание на акционерите миналия месец и не се огъна.

Сега финансовият натиск над производители в автомобилната индустрия намалява и засега няма знаци, че сливането ще се провали. И двете компании се нуждаят от него, а Peugeot многократно даде да се разбере, че ще изпълни своята част от сделката (освен очакваните за 2019 г. дивиденти, които няма да бъдат платени от нито една от компаниите). Очаква се сливането да бъде факт в началото на следващата година.Сравнението между Exor и Berkshire Hathaway се подхранва от 11-годишния вече навик на Елкан да пише подробно писмо всяка година до акционерите. Често, в тях има цитати от писмата на самия Бъфет.

Разликата е, че Елкан е по-готов да продава, когато получи добро предложение. Вероятно по-правилно би било да го сравняваме не с Бъфет, а с милиардера Джон Малоун, чието богатство се дължи на сложни сделки, а не на участието му в печеливш бизнес. Елкан има нужда да продава - и да запази специалния дивидент от €5,5 млрд. - защото наследява портфолио, в което автомобилната индустрия тежи.

Засега Exor залага основно на автомобили. Това и обяснява защо акциите паднаха с 27% тази година. И все пак компанията, под управлението на Елкан, изглежда като пример за дисциплина в сектора, точно както бе и Fiat под управлението на Маркионе. И Exor може да автомобилната акция, която да се окаже любима на инвеститорите.