Водещият автомобилен производител в света през последните две години Toyota отстъпи мястото си на General Motors, след като производството в световен мащаб се срина в резултат на разрушителното заметресение и последвалото цунами на 11 март т.г.

Volkswagen съшо се възползва от извънредната ситуация и се изкачи на втората позиция.

През 2009 General Motors, исторически лидер в автомобилната индустрия, бе детрониран  от Toyota. Като неизбежно следствие от незапомненото земетресение в Япония  в началото на годината, и най-вече с появилите се сериозни проблеми при японските производители, големият от Детройт възвърна водещата си позиция за първото полугодие на 2011, информира в. Les Echos, цитиран от агенция Speed Press.

В действителност за този период Toyota е продала само 3,7 млн. автомобила, или със 150 000 по-малко от предвидените продажби за второто полугодие на годината. Успоредно с това GM регистрира първите си положителни резултати след началото на финасовата и икономическа криза от 2008 с продадените 4,5 млн. автомобила. Със своите нови продажби от 4,09 млн. единици Volkswagen също изпревари Toyota и отиде на второ място в престижната класация.

Вестникът подчертава обаче колко трудно може да бъде намерена цялата истина при американците и германците с включените продажби на филиалите им и смесените им предприятия с дялово участие от над 50% основно в Китай. Според прогнозите на агенцията JD Power пък Volkswagen отдавна гони тази цел и тя трябваше да бъде постигната в самия край на годината, но обстоятелствата ускориха този процес.
Следващото трио в подреждането в света са алиансите Renault-Nissan и Hyundai-Kia, като корейците отново за този период изпревариха Ford.

А доколкото до потърпевшия Toyota, то със сигурност японците бързо ще излязат от шока и това ще се почувства още в началото на 2012 г.