В един минималистичен бар за матча в Лос Анджелис, японският чай на прах се приготвя с прецизност, въпреки глобалния недостиг, породен от популярността на яркозелената напитка в социалните медии. В последно времзе матчата се превърна не само в кулинарен, ами в културен феномен в западния свят и е все по-консумирана напитка както в Лос Анджелис и Ню Йорк, така и в Лондон, Прага и София.
Нека обаче се върнем в "града на ангелите". От 25-те вида матча в менюто на заведението Kettl Tea, което отвори врати на булевард "Холивуд" тази година, всички с изключение на четири бяха изчерпани, казва основателят на магазина Зак Манган пред AFP.
"Едно от нещата, с които се борим, е да кажем на клиентите, че, за съжаление, нямаме това, което ге искат", споделя той.

Източник: iStock
С дълбокия си тревист аромат, интензивен цвят и ободряващи ефекти, популярността на матча нарасна главоломно през последното десетилетие, но много повече през последните две-три години. Сега това е "културен феномен за контакт в западния свят и се среща навсякъде - от малките кафетерии до Starbucks.
Това е довело до почти удвояване на пазара на матча за една година, както в САЩ, така и в Европа. На хиляди километри разстояние от Америка и от Стария континнет, в Саяма, северозападно от Токио, Масахиро Окутоми е 15-то поколение производител на чатча. Днес той управлява семейния бизнес с чай и4 буквално е затрупан от търсене.
"Трябваше да публикувам на нашия уебсайт, че не приемаме повече поръчки за матча", споделя той.
Производството е интензивен процес: листата, наречени "тенча", се засенчват няколко седмици преди прибиране на реколтата, за да се концентрират вкусът и хранителните вещества. След това внимателно се отстраняват жилките на ръка, сушат се и се смилат фино в машина.
"Дългосрочно начинание"
"Необходими са години обучение", за да се направи матча правилно. Това е дългосрочно начинание, изискващо оборудване, труд и сериозни инвестиции. Радвам се, че светът проявява интерес към нашия продукт. Само че, в краткосрочен план, това е и заплаха - просто не можем да се справим", разказва японецът.
Бумът на матча се подхранва от онлайн инфлуенсъри като Анди Ела, която има над 600 000 абонати в YouTube и е стартирала собствена марка продукти с матча. В пастелно-розовия pop-up магазин, който тя отвори в модерния квартал Хараджуку в Токио, десетки фенове с вълнение чакаха да се снимат с 23-годишната французойка или да купят нейните матча продукти с вкус на ягода или бял шоколад.
"Матчата е и визуално много привлекателна", казва Ела пред AFP.
Към днешна дата нейната марка, произведена в селския регион Мие в Япония, е продала 133 000 кутии. Стартирала през ноември 2023 г., тя вече има осем служители и казва, че търсенето не спира да расте.
През 2024 година матча е представлявала над половината от 8798 тона зелен чай, изнесени от Япония, според данни на японското Министерство на земеделието - два пъти повече, отколкото преди десетилетие. Световният пазар на матча се оценява на милиарди долари, но може да бъде засегнат от митата на президента на САЩ Доналд Тръмп върху японски продукти - в момента в размер на 10%, с очаквано увеличение до 24%.
Японското правителство насърчава производителите на чай да отглеждат в по-голям мащаб, за да намалят разходите, но това рискува да жертва качеството, а в малките селски райони е почти невъзможно, казат японските производители.
Броят на чаените плантации в Япония е спаднал до една четвърт от това, което е бил преди 20 години, тъй като фермерите остаряват и им е трудно да осигурят за бизнеса си нови техни наследници. А глобалният бум на матча, поне засега, не помага особено.