Притесненията на инвеститорите от нарастващото американско производство на петрол донякъде се компенсират от търсенето на дизелово гориво в Азия.

Силното потребление на горивото - използвано за захранване на всичко от товарни автомобили до кораби и фабрики - подкрепи повишаването на цената на петрола през миналата година. Покачването сега е застрашено от нарастващото американското производство.

Докато рискът от пресищане на пазара се увеличава, рафинериите, затворени за ремонт през пролетния сезон, ще изстискат дизеловите запаси на азиатския пазар в момент, когато търсенето се засилва вследствие на здравословния икономически растеж.

Това помага да се облекчат опасенията за очаквано наводнение в износа на китайски горива, което през годините на глобалния срив на цените на петрола утежни проблемите в индустрията, нанасяйки тежки щетина регионалните печалби от производството на дизелово гориво.

Печалбите в Азия от преработката на суров петрол в дизелово гориво през януари се повишиха до най-високите си стойности от 2014 г., стимулирани от повишеното търсене на гориво за отопление в Китай и рекордно ниските температури в САЩ.

Снимка 339760

Източник: Bloomberg

"Дизелът, който се използва в индустриалните дейности, се наслаждава на силно търсене от миналата година, а ниските глобални запаси за горивото ще продължат да поддържат маржовете. Цените ще бъдат подкрепени от значителното възстановяване на растежа, което виждаме от глобалната икономика", посочва Ко Гуан-чол, ръководител в южнокорейската рафинерия S-Oil Corp.

В Индия най-големите рафинерии също очакват положителният период да продължи. "Растежът изглежда доста стабилен и през тази година. Виждаме над 5% ръст в цената на дизеловото гориво", каза Санджив Сингх, председател на Indian Oil Corp.

Печалбите на рафинерите от производството на дизел са се стабилизирали, тъй като търсенето надхвърля предлагането, което показва, че обемът на китайския износ не е толкова висок, колкото е очаквал пазарът, твърди Мукеш Кумар Сурана, президент на Hindustan Petroleum Corp.

Но не всички са толкова оптимистично настроени.

Докато настоящите сезонни ремонти в рафинериите могат да поддържат маржовете на дизела високи през следващите няколко месеца, пазарът може да се окаже с твърде голямо предлагане през втората половина на годината, след като предприятията възстановят работа, смята Ехсан Ул-Хак, директор, отговарящ за суровия петрол и рафинираните продукти в маркетинговата и консултантска компания Resource Economist.

Инфраструктурни разходи

"Благодарение на икономическия растеж, рафинерите се надяват, че регионът ще поеме всичкия дизел, но регионът не може да си позволи неочаквано намаляване на търсенето", твърди експертът.

Изследователската компания BMI Research (част от Fitch Group) очаква търсенето на дизелово гориво да остане силно тази година, тъй като развиващите се пазари в Азия увеличават разходите за инфраструктура и насърчават строителната дейност.

Междувременно доставките ще се затегнат около март и април заради ремонта на рафинерии в държави като Индия и Шри Ланка, Уенгин Чин, анализатор в консултантската компания FGE в Сингапур.

Ремонти са планирани и в рафинериите в Атлантическия регион, особено тези в района на Мексиканския залив, където техническото обслужване бе забавено миналата година заради урагана Харви, отбелязва Чин.

Премията на дизеловото гориво над близкоизточния дубайски суров петрол в Азия, беше 15 долара за барел в края на миналата седмица, след като в края на януари надхвърли 17 долара - най-високата й стойност от ноември 2014 г.