Преди две години светът достигна до първата компания с пазарна капитализация от "немислимите" тогава 1 трилион долара - тази чест се падна на Apple. За краткия период от две години видяхме още много компании да достигат до заветната оценка, като към днешна дата с капитализация от над 1 трилион долара се отличават още Amazon, Microsoft и Alphabet.

Нещо повече, в момента Apple е с пазарна капитализация от над 2 трилиона долара, а други две трилионни компании - Amazon и Microsoft, уверено вървят към тази психологическа граница.

Изглежда, че ситуацията при пазарните оценки на водещите технологични компании става още по-интересна, защото към трилионните компании е напът да се присъедини и една китайска. Става въпрос за Tencent Holdings Ltd., като едва ли тя ще е последната компания от страната, която някога ще достигне заветната граница.

Към настоящия момент пазарната оценка на Tencent възлиза на 947 милиарда долара. Тази оценка идва въпреки опасенията на китайските регулатори за прекомерна концентрация на капитал в ръцете на една компания. В средата на януари съветник на централната банка на Китай по време на конференция, съобщи за местните медии, че прекомерната ликвидност създава опасност за балон при активите.

Перспективата Китай да затегне условията за финансиране заплашва да провали ръста на акциите на Tencent, което е подкрепено от изключително силен приток на капитали към Хонконг от континентален Китай. Институционални фондове закупиха рекорден обем от акции в Хонконг този месец, като около една четвърт от тях са били насочени към Tencent.

Тъй като повече от милиард души използват платформата на компанията WeChat, Tencent е често срещана позиция в портфейлите на китайските инвеститори, които нямат достъп до акциите в Хонконг на конкурентната Alibaba Group Holding Ltd.

Tencent беше най-новата компания с мега-капитал, която се възползва от ентусиазма на инвеститорите към технологичния сектор на фона на еуфорията, обхванала акциите в световен мащаб.

Само до средата на януари акциите на Tencent добавиха 251 млрд. долара към пазарната си капитализация - най-голямото създаване на богатство за акционерите в света. Нарастват обаче предупрежденията, че облекчената парична политика подхранва балоните в глобалните акции, особено в САЩ, където печалбите са водени от Nasdaq.

Инвеститорите търсят по-евтини алтернативи и трупат акции в Хонконг. Това спомогна за превръщането на Hang Seng China Enterprises Index в един от най-добре представящите се индекси в света през последния месец.

Tencent отдавна е фаворит за инвеститори в Азия, връщайки повече от 100 000% от първичното си публично предлагане през 2004 г. Пред ралито на акциите на компанията обаче има рискове.

През 2018 г. правителствените мерки срещу китайската онлайн игрална индустрия изтласкаха най-печелившия бизнес на Tencent, който по това време представляваше около 40% от приходите му. Заедно със забавящата се китайска икономика и отслабващия юан, деветмесечното спиране на одобренията за нови игри в Пекин допринесе за спад на акциите от 22%.

Кампания срещу монополистичните практики от края на миналата година е насочена към много от индустриите, в които Tencent и конкурентната Alibaba работят, включително индустрията за онлайн плащания. Но докато нарастващият регулаторен риск остави акциите на Alibaba с около 18% по-ниски от пика им през октомври, Tencent затвори с рекорд през седем от последните девет сесии.

Tencent ще бъде втората китайска фирма, която ще се присъедини към трилионния клуб след PetroChina Co., която за кратко струваше повече от тази граница в края на 2007 г., преди стойността на компанията да се срине.

Американските технологични гиганти Apple, Amazon.com, Alphabet и Microsoft Corp. също са на стойност над 1 трилион долара всеки, както и Saudi Arabian Oil Co. (Saudi Aramco).

Tencent е основана през 1998 г. от четирима съученици от колежа и един приятел от Шънджън, който разработи китайска версия на услугата за незабавни съобщения ICQ. Воден от Пони Ма, софтуерът за чат на компанията се превърна в основния комуникационен инструмент за поколение млади китайци.

Напредъкът на Tencent изпревари всички прогнози на анализаторите. Нивото на затваряне на акциите от 766,50 хонконгски долара в понеделник е почти 10% по-високо от консенсусната 12-месечна цен на анализаторите в Bloomberg и представлява най-широката разлика с оценките от 2014-та година насам.

Но Tencent не е единствената китайска компания, която гледа към границата от 1 трилион долара. Все повече до нея се приближава и друг китайски гигант - Alibaba, макар и поривите му да бяха временно "охладени" от китайските регулатори, забранили първичното публично предлагане на подразделението й за мобилни разплащания - Ant. И въпреки това, оценката на Alibaba е при ниво от над 720 милиарда долара и е много вероятно да се превърне в следващата трилионна компания идваща от Китай.

Как се стигна до компании с оценка от 1 трилион долара?

Търсенето на суровини в САЩ, подтикна компанията US Steel към пазарна оценка от 1 милиард долара за пръв път през 1901 година.

Индустриалната революция в началото на 20-ти век направи така, че индустриалният конгломерат General Motors да се превърне в първата компания достигнала пазарна оценка от 10 милиарда долара.

Следващата граница - от 100 милиарда долара, бе достигната едва през 1987-ма година от технологичната компания IBM.

За пръв път акциите на Microsoft достигнаха пазарна капитализация от 500 милиарда долара по време на "интернет балона" в края на 20-ви век (през 1999 година).

Последва бързо ускоряване в надуването на пазарните оценки и само 9 години след финансовата криза от 2008-2009 година, видяхме удвояване на границата за върхова пазарна капитализация - до 1 трилион долара.

А предвид на вида на икономиката, не е учудващо, че компании от интернет-сектора и потребителски технологични стоки се конкурираха за приза.

Това, което е по-интересното е - устойчивостта на Microsoft във времето, която в момента върви към следващата заветна граница от 2 трилиона долара. Трябва да отбележим, че Microsoft бе неоспорим лидер по пазарна капитализация в края на 90-те години на миналия век.

Също така, трябва да се отбележи и факта, че рядко се вижда една и съща компания да оглавява класацията два пъти, при това за един период от порядъка на 20 години.

За последен път надпреварата между компаниите за приза най-ценна компания в света, е била толкова интензивна през петдесетте години на миналия век, когато в тази роля и следствие на типа на икономиката, бяха индустриални конгломерати като GM, Du Pont, AT&T и Standard Oil Company.

*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на акции на финансовите пазари.