От Русе България влиза в релси. Това е началната точка на първата железопътна линия по нашите земи - тази до Варна. През 1866 г., когато влаковете тръгват по трасето, край Дунава е създадена работилница за тяхната поддръжка. Тя се превръща в голямо предприятие с хиляди работници и огромна значимост за цялата страна. Почти няма семейство в Русе, което да не е по някакъв начин свързано с локомотивния и вагонен завод (ЛВЗ).

След години на забрава, той отново събира екип, за да може да произвежда и ремонтира подвижен състав в обновен индустриален парк. Амбицията на превозвача "Булмаркет" е да върне ЛВЗ не само на българската, но и на регионалната карта на жп индустрията.

Старт от скрапа

ЛВЗ - Русе окончателно прекрати дейността си през 2013 г. След цяло десетилетие разруха, а и много лоши години преди нея, за ангажиралите се с проекта не е имало място за илюзии какво ще заварят в завода. "Посрещнахме над 50 сгради в критично състояние, 10 км железопътни линии, които не бяха годни за експлоатация - всичко това на площ от 178 декара", разказва изпълнителният директор на новото дружество "Локомотивен и вагонен завод 1866" Пламен Шопов.

Снимка 612871

Източник: Локомотивен и вагонен завод 1866

От края на 2020 г., когато "Булмаркет" придоби обявения в несъстоятелност завод, до момента вече е направено доста. "Към днешна дата халето за технически прегледи на локомотиви и извършване на неголеми текущи ремонти е готово, оборудвано е с необходимата техника и инструменти и ще отвори врати през месец април. Индустриалните железопътни линии са възстановени, годни са за експлоатация и вече приемат първите вагони, на които им предстои ремонт", обяснява Шопов.

"Булмаркет" разширява дейността си с инвестиция от 80 милиона лева

Най-голямата компания в Русенска област инвестира 80 милиона лева в дейността си

Вложенията ще бъдат насочени в различни сегменти и ще бъдат направени до края на 2022-а

Работи се и по монтажа на модерен канален струг с програмно управление, като целта е настройването му и обучаването на специалисти за работа с него да започне в началото на май.

Сградите вече са в значително по-добър вид, но има още работа по тях

Източник: Локомотивен и вагонен завод 1866

Сградите вече са в значително по-добър вид, но има още работа по тях

17 000 квадратни метра покривна хидроизолация са монтирани на вагонния цех, дограмите, прозорците и външните мазилки са готови, правят се и вътрешни преустройства, за да бъде готов той за доставката на оборудване. По думите на Шопов тази част от индустриалния парк вероятно ще заработи в началото на следващата година.

"Към момента инвестицията възлиза на 50 милиона лева за реконструкцията и модернизирането на сградите, машини и оборудване, очаква се да инвестираме допълнително в разширяването на индустриалния парк", уточнява още той.

Нови български вагони

Първоначално в ЛВЗ ще се ремонтират вагони, но амбицията на дружеството е да възстанови и производството. "В преговори сме с европейски компании, доказани лидери в производството на различни типове вагони. Натрупаният опит, технически и научен капацитет от компании с десетилетия непрекъсвана дейност не са за пренебрегване", уточнява изпълнителният директор на завода, като допълва, че биха могли да започнат и сами, но работата с партньори ще доведе до по-бърз резултат.

Според Шопов моментът е подходящ, защото "фокусът на ЕС е върху ЖП превоза и гладът за локомотиви и вагони в следващите години ще бъде огромен покрай развитието на транспортните мрежи за повишаване на свързаността в Европа и като инструмент за борбата с климатичните промени".

Така ще изглежда интериорът на историческата сграда на завода

Източник: Локомотивен и вагонен завод 1866

Така ще изглежда интериорът на историческата сграда на завода

"Булмаркет" е сред големите железопътни превозвачи в региона с ЖП оператори у нас и в Румъния и Сърбия и голям брой вагони и локомотиви. По думите на директора компаниите в групата ще използват мощностите на завода за собствените си нужди, но "се предвижда достатъчно свободен капацитет за външни клиенти".

Кой ще работи?

В социалните мрежи често се публикуват обяви за работа. Рядкост обаче е компания да търси във Facebook заварчици, техници по горивни системи, жп технолози, стругари и други специалисти с технически профил. От ЛВЗ са много доволни от кампанията, която започнаха в края на март: "Интересът към предлаганите позиции и нови възможности в града расте лавинообразно и сме сигурни, че нашите нови кадри ще бъдат именно измежду първите проявили интерес".

Първият етап от съживяването на завода ще е с 30 души в началото на април. Те ще са ангажирани с текущи ремонти на вагони. Още около 150 човека ще бъдат назначени след отварянето на вагонния цех, но по думите на Пламен Шопов това е само началото: "За започване на производството ще са необходими около 500 души".

Русенската "Булмаркет" купува румънска жп компания за €17 милиона

Русенски гигант купува румънска жп компания за €17 милиона

Сделката за Vest Trans Rail чака одобрение от румънската антимонополна комисия

Бизнесът у нас от години се оплаква, че не може да намери специалисти, защото можещите трудно се задържат у нас. На какво разчита локомотивният завод в битката за кадри? "Предимствата ни са в напълно нов завод, оборудван с последни поколения високотехнологични машини, конкурентно заплащане за региона, атрактивен социален пакет с повече от 10 различни придобивки, разнородни обучения, осигурявано от компанията и широки възможности за кариерно развитие", отговаря директорът.

Снимка 612872

Източник: Локомотивен и вагонен завод 1866

Амбицията му е ЛВЗ не само да привлича готови специалисти, но и да ги "създава": "Поддържаме близки контакти с професионалните гимназии и Русенския университет. Планирали сме провеждането на кампания и в тях, както и групови посещения на ученици и студенти в завода, симулативни и практически занятия, които да покажат технологичния напредък на професиите. Работим по създаване на съвместен научно-технически център, в който студенти, докторанти и преподаватели да могат да правят своите изследвания и експерименти".

По думите му голям проблем за индустриалните професии са остарелите представи за това, което всъщност представляват: "А те стават все по-технологизирани и интересни, отделно и че често вече са по-перспективни от класическа офис работа".

Българската "Експрес сервиз" инвестира над 12 милиона лева в завод за локомотиви край Русе

Българска компания инвестира над 12 милиона в нов завод за локомотиви край Русе

Ще ги продава в цял свят

След реализацията на проекта Русе ще се превърне в център на железопътната промишленост в България. Друга компания, която също пази духа на стария завод, от години успешно развива производство и ремонт на локомотиви за България и чужбина - "Експрес Сервиз".

Много повече от завод

Не само важен индустриален комплекс, но и културно наследство - така от дружеството виждат локомотивния завод. Затова и ключовите 4 сгради на комплекса ще запазят оригиналния си познат на поколенията външен структурен oблиĸ след ремонта и модернизацията.

"В ЛВЗ преди промените от 1989 г. са работили над 3000 души, голяма част от русенци имат роднини, познати, приятели, чиято кариера е минала именно там. Много хора имат изключителни истории за завода, който десетилетия наред е бил символ на града", коментира директорът.

Снимка 612867

Източник: Локомотивен и вагонен завод 1866

От първата жп линия в България през силните години на индустриализация и последващата я разруха до новото начало и възможностите, заради които си струва да останеш или да се завърнеш - пътят на Локомотивния и вагонен завод в Русе определено е интересен, а надеждата е, че най-хубавите гледки тепърва предстоят.