Най-големият печеливш от износа на световно известния гръцки зехтин всъщност са италианските компании.

Начинът, по който се експлоатира ценната суровина, е пример как се пропилява производствения потенциал на Гърция.

Южната ни съседка се изнася по-голямата част от висококачественото си маслиново масло на едро в необработен вид, продавайки го наполовина по-евтино, отколкото гръцките потребители го купуват в супермаркетите.

Гръцките производители на маслини отглеждат и преработват повече маслини, отколкото изисква домашното потребление и продават излишъците в Италия.

Италианските компании купуват неразфасования зехтин, смесват го със собствения си, стандартизират го и го опаковат, а след това го продават на двойна цена на чуждестранните пазари (включително този в Гърция). Всичко е напълно законно, а на етикета пише, че това е италиански продукт.

Причината за това е, че Италия използва и изнася повече зехтин, отколкото нейните фермери могат да произведат. Естественото маслиново масло от Гърция е вкусно, ако не и по-добро от италианското, но производството му е много по-евтино.

Ако се вгледате в етикета на бутилка италиански зехтин, ще забележите, че всъщност той е смес от масла от Италия, Гърция и други средиземноморски страни. Италианското в него е най-вече опаковката и дистрибуцията му.  

През първата половина на 2017 г. южната ни съседка е изнесла 50 386 тона маслиново масло на обща стойност 215 млн. евро, показва доклад, цитиран от гръцкия вестник Kathimerini.

Гърция го изнася на цена от 4.2 евро за килограм, а най-евтините марки в гръцките супермаркети се продават по 8 до 8.50 евро за литър, което е 2 пъти повече (1 литър зехтин е около 915 грама).

Гръцкият износ се е увеличил през последните няколко години, но значителна част от него е с ниска себестойност, защото се състои от нестандартизирани продукти и суровини.

Парадоксалното е, че заради липсата на инвестиции в стандартизация, южната ни съседка е принудена да внася много готови продукти, за производството на които се използват основно гръцки суровини.

Ако Гърция успее да реформира износа си, стандартизирайки продуктите си и насочвайки се към такива с по-висока добавена стойност, това би донесло допълнителни приходи от 20 милиарда евро годишно на гръцката държава.