Тогава изглеждаше налудничава идея - и все още е така.

Преди три години Ху Уейуей и останалите съоснователи решиха да започнат бизнес и да предлагат на хората да споделят велосипеди за жълти стотинки на пътуване. Потребителите се качват на колелото за бързо пътуване до метростанцията или супермаркета и оставят велосипеда точно отпред - без да се чудят къде има паркинг или поне къде могат да го заключат, разказва Bloomberg.

Шокиращо за по-голямата част от света, китайското начинание постигна зашеметяващ успях и през тази седмица бившата журналистка и екипът ѝ се съгласиха да продадат Mobike в сделка, която оценява стартъпа на 3,4 милиарда долара. Гигантът в доставките на храна Meituan Dianping е купувачът.

Основателите и инвеститорите ще приберат над един милиарда долара, а Ху, която тази година става на 36 години, и екипът ѝ ще продължат да управляват компанията.

Това е история за новия Китай, където технологичните натрупват богатство с невероятна скорост. Поколение от млади предприемачи успява да спечели от широкото възприемане на умните телефони, бързия интернет, лесните мобилни плащания и изобилния венчър капитал. Подкрепени от гиганти като Alibaba Group Holding Ltd. и Tencent Holdings Ltd., китайските стартъпи имат възможността да харчат милиарди, за да изградят бизнес модел, който в крайна сметка е полза на някой от двата бегемота.

Невероятната история на Mobike започва през 2015 година. Заедно със съоснователи като Дейвис Уанг, тя измисля идеята за споделяне на велосипедите - дълго асоциирани с индустриалния бум на комунистически Китай, за да помогне на гражданите да се придвижват по-бързо във все по-огромните задръствания.

Горе-долу по това време няколко студента, водени от Даи Уеи, експертиментират със същата идея. В крайна сметка те създават Ofo - най-големият конкурент на Mobike.

Разбира се, не е било лесно. Поне три дузини компании се включиха в този бизнес и в крайна сметка изгубиха. Сега Ofo и Mobike отговарят за около 90% от поръчките. Но и пред тях има предизвикателства - по-скоро типично за високооценените технологични стартъпи, Mobike все още не може да излезе на печалба.