Години преди Hertz Global Holdings да бъде принудена да обяви банкрут, компанията реши да подмени старите си автомобили, заради които клиентите вече недоволстваха, разказва The Wall Street Journal.

Тъй като Hertz и тогава нямаше значителни финансови възможности, компанията купува евтино и залага на седани, вместо на SUV моделите, които клиентите искат. "Автомобилният парк остаря толкова много, че клиентите започнаха да се оплакват", казва бившият главен изпълнителен директор Джон Таг. "Решихме най-големият проблем, но не и всички проблеми".

Решението е емблематично за серия стратегически грешки, които попречиха на Hertz да бъде конкурентоспособна на останалите компании. И под огромна планина от дълг. Така в петък компанията подаде документи за защита от кредиторите.

Последният пирон в ковчега бе коронакризата, която нанесе тежък удар по цялата индустрия за автомобили под наем. Hertz бе по-уязвима, тъй като има дълг от около $19 млрд. Компанията изпитваше проблеми и заради придобиването на Dollar Thrifty през 2012 г.

Засега колапсът на Hertz е най-значимият корпоративен дефолт заради пандемията. "Всички тези пари, похарчени за скъпи сливания и продобивания и съмнителното управление на автопарка, ги застигнаха", казва Глен Рейндълдс, съосновател на CreditSights, който следи дейността на компанията от над две десетилетия.

Hertz неуспешно се бореше и с конкуренцията от Uber, Lyft и други. По-добре капитализираните Avis и Enterprise обновиха технологиите си по-бързо, обновиха и автопарка си и добавиха желаните SUV модели.

Hertz достигна пик на пазарната си капитализация през 2014 г. Тогава пазарът оцени компанията на $14 млрд - двойно над тази на Avis. През последните години обаче тя падна под $2 млрд., а в един момент заплахата от фалит я свали до под $500 млн.

Знак за проблемите на компанията е и че през последното десетилетие тя смени четирима главни изпълнителни директора. Последната промяна дойде този месец, когато Катрин Маринело, CEO от три години, не успя да постигне съгласие с борда за корпоративната ѝ стратегия и бе сменена.

102-годишната компания започва работа с 12 автомобила Ford Model T в Чикаго с името Rent-a-Car Inc. До 70-те години на миналия век вече всички знаеха името Hertz.

Тя премина през няколко собственика, включително RCA Corp. и Ford Motor Co., която я продаде през 2005 г. на група компании, водени от Clayton Dubilier & Rice за $5,6 млрд. Трансакцията натовари компанията с още дълг. Година по-късно компаниите продадоха инвестицията си чрез първично публично предлагане.

През 2010 г., когато икономиката започна да се възстановява от кризата, тогавашният СЕО Марк Фрисора решава да разшири дейност и да навлезе на пазара на услуги за туристи. След 2-годишна битка с Avis, Hertz придоби Dollar Thrifty Automotive Group за над $2 млрд. За да плати за сделката, Hertz изтегли заеми и увеличи дълга си с 50% до $6 млрд. Интеграцията на компаниите обаче не постигна нужния резултат.Към края на управлението на Фрисора, Hertz прави още една значима промяна: решава да използва автомобилите, които отдава под наем, по-дълго, надявайки се да удължи цикъла им на употреба, слагайки ги в по-ниска ценова категория.

Промяната обаче донася оплаквания от потребителите, които се оплакват от състоянието на по-старите автомобили. Много от тях заменят Hertz с Avis.

Фрисора напуска поста през септември 2014 г. През 2015 г. се оказва, че през годините е имало проблеми с отчитането на резултатите, които в крайна сметка струват още $200 млн. на компанията. Комисията по ценните книжа и борсите глобява компанията, а последната после съди Фрисора. Случаят още не е приключил.

За да стъпи отново на краката си и да привлече клиенти, Hertz започва отново да тегли заеми през 2015 г. До 2017 г., когато Маринело застава начело, компанията вече има дълг от над $13,5 млрд. и изостава на технологичния фронт. Самата Маринело също разчита на нов дълг в опита си да стабилизира компанията.

Към началото на 2020 г., след четири поредни години на загуба, Hertz отчита ръст на приходите от 6% за първите два месеца на годината. Но тогава коронакризата спря полетите и пътуванията, оставяйки и компанията без клиенти. В средата на март тя освободи 10 хил. души в Северна Америка.

В крайна сметка не само пандемията, но дългът постави компанията на колене. През април тя трябваше да върне $500 млн. дълг. и имаше избор дали да го направи, или да се опита да задържи най-много средства. Маринело решава да направи значително плащане, за да избегне банкрут, казват източници на изданието. Бордът обаче смята, че трябва да бъдат започнати преговори с кредиторите и плащането да бъде забавено.

В четвъртък миналата седмица все още имаше надежда за сделка. Но до петък на обед тази възможност пропада, след като кредиторите решават да не отстъпят: Hertz губи по $200 млн. на месец - преди да направи плащанията по лизинга на автомобилите, които са още около $400 млн. Към 22 ч. в петък Hertz подаде документи за защита от кредиторите - без ясен план как да действа.