Авиокомпаниите са едни от най-засегнатите индустрии от световната пандемия от коронавируса. Поради това американските въздушни превозвачи и Министерството на транспорта в САЩ скоро може да се наложи да обмислят консолидиране на услугата до десетки градове в страната. Това може да помогне на превозвачите да намалят загубите си, казват пред CNBC няколко ръководители на авиокомпании.

Очаква се тази седмица началниците на американските авиокомпании да се срещнат със служебни лица, за да обсъдят състоянието на индустрията след одобрението на пакета на стойност 50 милиарда долара, който има за цел да помогне на авиоиндустрията да стъпи на крака. Пакетът за помощ изисква авиокомпаниите да не наемат служители през следващите шест месеца, като същевременно поддържат услугите, доколкото са способни, в градовете, в които осъществяват полети по принцип. Проблемът с поддържането на услугата е, че много самолети са практически празни.

Апокалипсис сега: Авиокомпании правят пътническите самолети карго

Апокалипсис сега: Авиокомпании правят пътническите самолети карго

Положението за авиокомпаниите сега е сравнимо с апокалипсис

"Има ли смисъл повече от един самолет да лети до град, когато има само няколко места, запълнени на всеки самолет", попита риторично изпълнителен директор на авиокомпания в разговор за ситуацията. Според него е далеч по-логично да се осъществи само един полет, който да събере повече пътници, отколкото няколко полета на празни самолети.

Други ръководители подчертават, че идеята все още не е официално представена на Министерството на транспорта в САЩ.

Празни самолети и огромни загуби трупат авиокомпаниите в Европа заради епидемията

Празни самолети и огромни загуби трупат авиокомпаниите в Европа заради епидемията

Ситуацията може да "коства" загубата на стотици хиляди работни места в световен мащаб

Как би работила една консолидирана услуга?

Авторите на CNBC разглеждат маршрута от Ню Йорк до Сейнт Луис, Мисури. В момента компаниите American, Delta и Southwest осъществяват полети по маршрута от летището LaGuardia до международното летище St. Louis Lambert International Airport. Ако маршрутът беше временно консолидиран, всички авиокомпании би трябвало да продължат да продават билети за курса, а превозвачите просто ще поставят всички пътници в един самолет.

Ръководителите на индустрията твърдят, че подобен ход не изисква само одобрение от администрацията на президента Тръмп, но и превозвачите да преговарят по сложни въпроси, включително планиране и споделяне на разходите.

Консолидирането на услуги има смисъл, предвид драматичния и бърз спад в нивата на пътниците, като авиокомпаниите запълват едва от 5% до 15% от местата в своите полети. В събота Администрацията за сигурност на транспорта отчете само 184 026 пътници на летищата в САЩ в сравнение с 2,17 милиона пътници в същия ден миналата година. Това прави спад от над 91%.

"Мога да ви уверя, че губим пари при всеки един полет, много пари. Така че полетите не могат да се поддържат за неопределено време", каза изпълнителният директор на Southwest Airlines Гари Кели по време на видео съобщение пред служителите на превозвача.

Кели, заедно с изпълнителните директори на American Airlines, United Airlines, Delta и Frontier Airlines, уведомиха служителите си за състоянието на техния бизнес, докато Конгресът се готвеше да приеме пакета от 50 милиарда долара помощ за авиокомпаниите. Всички подчертаха, че няма да уволняват работници и ще се опитват да поддържат възможно най-много услуги.

Ако транспортната администрация се съгласи временно да консолидира услугите до десетки градове, това би позволило на авиокомпаниите да намалят допълнително разходите, без да затварят напълно индустрията.

Ръководители на множество авиокомпании казаха на CNBC, че никога не е имало сериозно обмисляне да поискат от агенцията да прекрати напълно пътуванията с вътрешен въздушен транспорт.

Frontier Airlines, нискотарифен превозвач със седалище в Денвър ще поддържа едва 10% от графика си през април. Отдръпването е не само поради бавното търсене, но и защото компанията смята, че това е единственият начин за поддържане на безопасни операции.

Дори когато американските авиокомпании съкращават графиците си, фирмите се надяват, че в крайна сметка бизнесът ще възстанови.

Най-големите авиопроизводители се борят с коронавируса

Най-големите авиопроизводители се борят с коронавируса

Целият сектор е изправен пред криза

Междувременно частните авиокомпании също биха могли да получат милиарди долари заеми, помощи и данъчни облекчения от федералното правителство като част от пакета за помощ срещу коронавируса.

Като част от законопроекта за стимулиране на икономиката на стойност 2 трилиона долара, частните компании за чартърни услуги и компаниите за джет карти ще бъдат бенефициенти по няколко вида помощ от федералното правителство. Първо, частните компании вече няма да трябва да плащат 7,5% данък на клиентите. Данъкът, известен като Федерален акцизен данък, се начислява на клиентите на частни полети. Jet компаниите също няма да трябва да плащат никакви данъци за гориво.

Частните авиокомпании също ще имат право да получават финансиране от 25 милиарда долара заеми и гаранции, достъпни за авиационната индустрия. В допълнение, те са включени в програмата за получаване на 25 милиарда долара безвъзмездни средства за продължаване на плащанията на работната заплата на работниците.

Частни летища и по-малки летища също ще получат над 100 милиона долара федерално финансиране по законопроекта.

Авиокомпаниите в САЩ искат безвъзмездни помощи или започват със съкращенията

Авиокомпаниите в САЩ искат безвъзмездни помощи или започват със съкращенията

Работата на стотици хиляди служители е под въпрос