Интернет пазарът в България генерира все повече приходи, но не и печалби.

През 2015 година приходите на основните 15 компании* в сектора нарастват със 17 процента - от 37,316 милиона лева на 43,497 милиона лева, показа справка на Money.bg във финансовите им отчетите.

В същото време обаче голяма част от компаниите минават на загуба и общият резултат на сектора се стопява от 95 хиляди лева печалба през 2014 на 3,107 милиона лева загуба през 2015 година.

Между отделните играчи на пазара обаче има съществени разлики в представянето. Ето защо обобщената картинка трябва да бъде разгледана в детайли.

Приходи

С най-голям ръст на приходите е Къмишън Шеър ООД, които са издателя на сайта broshura.bg. Само за година те отбелязват над 197 процента ръст или 2,925 милиона лева. Следва да се отбележи, че компанията оперира и на пазари извън българския, а през юли 2016 Нет инфо придоби миноритарен дял в нея.

Netinfo придобива миноритарен дял от broshura.bg с кол опция за контрол

Netinfo продължава с придобиванията, купи broshura.bg

Nova Broadcasting Group и Netinfo продължават експанзията си

Нет инфо АД (собственик на abv.bg и vesti.bg) са втори по ръст с плюс от 1.729 милиона лева или 20.33 процента, което се отразява позитивно и на консолидираните приходи на компанията майка - Нова Броудкастинг Груп.

Нова Броудкастинг официално изпревари по приходи bTV

ТВ пазарът в България има нов лидер

Вторите ще станат първи

Челната тройка допълва компанията зад портала за обяви olx.bg Алегрогруп България ЕООД, чиито приходи нарастват със 722 хиляди лева или 26.88 процента. Интересното е, че и при нейния най-голям конкурент - Резон ООД (bazar.bg, mobile.bg) също се наблюдава голям ръст - със 674 хиляди лева.

Приходите на Уеб медия груп АД, която е издател на новинарските сайтове money.bg, news.bg, topsport.bg и lifestyle.bg, нарастват с над 25 процента за разглеждания период до 585 хиляди лева.

За четирима участници на пазара обаче резултатите не са толкова розови.

С най-голям спад в приходите е най-големият конкурент на лидера на пазара Нет инфо АД - Спортал.БГ АД, която стои зад едноименния спортен сайт. Отчетът на компанията показва намаляване на приходите със 793 хиляди лева или над 13 процента.

Подобна е и ситуацията при Дир.БГ АД, която е на минус 17.59 процента или 358 хиляди лева.

Приходите на Инвестор.БГ АД също спадат, като понижението е от 11.96 процента или 352 хиляди лева.

Така излиза, че от 15 разгледани дружества, 11 повишават приходите си, а 4 ги понижават.

Печалба

При печалбата обаче тенденцията е обратна - половината играчи на пазара са на загуба. Така данните показват, че 9 компании са излезли на печалба през 2015 година, като бройката се запазва спрямо предходната година. През 2014-а обаче и размерите на загубите са по-малки, отколкото през миналата.

Най-голям „принос” за повишаването на загубите има Нет инфо АД, която от 583 хиляди лева печалба през 2014-а минава на 3.299 милиона лева загуба през 2015-а.

Отрицателен е резултата на дружеството зад сайта за колективно пазаруване grabo.bg - Грабо Медия АД. То минава от печалба от половин милион лева на загуба от 630 хиляди лева.

На обратния полюс са три дружества, които успяват да повишат резултата си от печалба на още по-голяма печалба. И тук лидер е Къмишън Шеър ООД, която от 15 хиляди лева минава на 596 хиляди лева.

Ви Бокс ЕАД, която стои зад най-големия български видео портал vbox7.com, също увеличава печалбата значително - от 191 хиляди на 477 хиляди лева. Тук трябва да се отбележи, че дружеството принадлежи на Нет инфо АД. То от своя страна не е публикувало консолидиран финансов отчет, тъй като извършва консолидация на по-високо ниво (Нова Броудкастинг Груп)

Топ медия груп ЕООД също увеличава печалбата си от 257 хиляди на 380 хиляди лева. Дружеството стои зад сайта zajenata.bg.

Въпреки спада на приходите, Инвестор.БГ АД остава на печалба от 25 хиляди лева през 2015 година, което е леко повишение спрямо 2014 от 4 хиляди лева.

Предизвикателствата пред онлайн медиите и другите компании опериращи в интернет са все по-голямата доминация на двата гиганта - Facebook и Google, разпространението на приложенията за блокиране на реклами, както и натискът от страна на пазара за преминаване към автоматизирано (programmatic) закупуване на реклама, което поне в България вероятно ще доведе до спад на цените на рекламата.

Войните на Google и Facebook

Войните на Google и Facebook

Как двата гиганта искат да завладеят интернет

От друга страна, подробните данни, които могат да бъдат получени при рекламата в интернет, буквално се превръщат в самоцел за маркетинг отделите на компаниите и фокусът се измества към нестандартни метрики, които често показват несъществуваща ефективност.

Новата валута, която уби маркетинга и интернет медиите

Новата валута, която уби маркетинга и интернет медиите

Кликовете са мерната единица за всичко в интернет. И това е проблем

Както се вижда и от графиката по-долу, интернет пазарът у нас е изключително динамичен и може да създаде както големи ръстове, така и големи спадове.

Снимка 250747

*В анализа не са включени всички онлайн медии, тъй като при някои онлайн бизнесът е в едно дружество с печатен или телевизионен - като са Икономедиа АД и БТВ Медиа груп например.

Посоченият финансов резултат е преди данъци.