Азия продължава да бъде основен пазар в сектора, като пазарният дял нараства благодарение основно на високото потребление от страна на Китай. Търсенето на автомобили в страната отчита ръст през последните 5 години, като през 2009 г. 23% от продажбите на автомобили в световен мащаб са били извършени в Китай. За сравнение - през 2013 г. пазарният дял на Китай се е увеличил до 29% или почти всяка трета кола в света е била продадена в Китай.

Това обяснява и все по-голямата насоченост на компаниите към азиатския пазар и конкретно към Китай, пише в анализа на Емил Петров, публикуван в autoclub.bg.

Автомобилният пазар през 2013 г.
Азия 47,9%
Европа 20,8%
Северна Америка 24,2%
Южна Америка 7%
Африка 0,1%

Топ 5 по пазарен дял - Q3 на 2013
Toyota 12,9%
General Motors 12,3%
Volkswagen 12,3%
Hyundai-KIA 9,3%
Renault-Nissan 9,3%

Продажби на луксозни автомобили през 2013
BMW 1 655 138 бр.
Audi 1 580 000
Mercedes Benz 1 461 680

От гледна точка на отделните компании, до началото на четвъртото тримесечие на 2013 г., най-активни продажби (по брой продадени автомобили) регистрира Toyota Motor Corp., която запазва лидерството си в световен мащаб за втора поредна година.
Очакванията за пазара на автомобили в САЩ за 2014 г. са за ръст на продажбите, макар и не със същите темпове, както през изминалите 4 години. Това контрастира с прогнозите за подобрение в макроикономическите показатели на страната. Близо 3.3% е прогнозираният ръст на продажбите, което означава близо 15.8 млн. нови автомобили.

Прогнозите за продажбите на автомобили в Китай се различават от тези в САЩ. Увеличението в доходите и потреблението на домакинствата, доведе до значителен ръст в търсенето на спортни и многофункционални коли през 2013 г. Очаква се фокусът на китайските потребители през 2014 г. да бъде насочен към многофункционалните коли.

Растящото потребителско доверие може да доведе до умерено възстановяване на продажбите на автомобили на местния пазар, след 6 поредни години на спад в продажбите на нови автомобили.

Много интересна е ситуацията в сегмента на луксозните автомобили, където традиционно се намират три немски марки - BМW, Audi и Mercedes Benz.

Всички компании от първата петица отчитат ръст

на пазарния си дял към края на третото тримесечие на 2013 г. в сравнение с началото на годината, с изключение на Renault-Nissan Group, който губят 1% от дела си в световните продажби на автомобили. Прави впечатление, че местните китайски автомобилни компании като SAIC и Dongfeng губят пазарен дял в Китай за сметка на чужди компании, в това число General Motors, Volkswagen, Toyota, Ford и други.

Експанзията на европейските и щатските компании в Азия най-вероятно ще продължи и през тази година, след като успешното сътрудничество на чуждите компании с местни производители дава резултат и увеличава пазарния дял на дружествата.

Да се вгледаме в луксозните автомобили

BMW запази първото си място на най-предпочитан автомобил от висок клас, регистрирайки над 1.6 млн продажби с ръст от 7.5% на годишна база. Основните марки-конкуренти Audi и Mercedes Benz също отчитат силно представяне за изминалата година, като разликата в броя на продадените автомобили се понижава спрямо 2012 г. Продажбите на BMW и Mercedes Benz в САЩ отчитат рекордни стойности за 2013 г. като Mercedes заема първо място, следван от BMW и Lexus. Audi се нарежда на 4-то място по продажби отвъд Океана. Китай се превърна в основен пазар за BMW през изминалата година, докато производителят на Mercedes Benz, Daimler AG (DAI:xetr) регистрира ръст от 11.1% на годишна база във втората по големина световна икономика.

Автомобилната индустрия ще бъде във фокуса на инвеститорите

и през тази година. Навлизането на електромобили на пазара ще направи конкуренцията между основните производители още по-ожесточена. Както обаче знаем, конкуренцията е една от основните поддържащи сили, тласкащи компаниите към развитието на технологиите и разработването на иновативни продукти. Това ни кара с интерес да очакваме новите модели, които автомобилните производители ще ни представят през 2014 г. А също така и да проследим как борсовото представяне на компаниите ще отрази постиженията им.