Световното търговско корабоплаване e изправено пред риск от "потъване", тъй като глобалните икономически сътресения, войната в Украйна и влиянието на пандемията отслабват перспективите пред търговията. Това обявиха експертите от ООН в свой доклад - UNCTAD, цитиран от световните агенции.

Призив за увеличаване на инвестициите в морските вериги за доставки

Пристанищата, корабните флотилии и връзките с вътрешността на страната трябва да бъдат по-добре подготвени за бъдещи глобални кризи, изменението на климата и прехода към нисковъглеродна енергия.

Най-големите инвестиционни банки в света очакват световния икономически растеж допълнително да се забави през 2023 година, след настоящата година, разтърсена от инвазията на Русия в Украйна и ускоряващата се инфлация, съобщава Reuters.

Очаква се забавянето да засегне корабоплаването, което пренася над 80% от световната търговия, макар че тарифите за превоз може да останат високи.

В своя Преглед на морския транспорт за 2022 година UNCTAD прогнозира в цифри, че ръстът на световното корабоплаване ще се забави до 1,4% тази година и ще остане на това ниво през 2023-а.

За сравнение, оценяваният ръст за 2021 година е 3,2%, а общият обем на доставките - 11 милиарда тона, спрямо спад от 3,8% през 2020 година.

Най-големите компании за морски превоз в света купуват трескаво самолети и ухажват авиокомпании

Най-големите компании за морски превоз в света купуват трескаво самолети и ухажват авиокомпании

Идеята е да се диверсифицират в други сектори

За целия период 2023-2027 година се очаква ръстът да е средно 2,1% годишно, което е под темпа от средната стойност за последните три десетилетия от 3,3%, казват от организацията, добавяйки, че "низходящите рискове натежават сериозно на тази прогноза".

Ръстът в потребителското търсене през 2021 година тласна пазарите за контейнерни превози до рекордни нива със задръствания по пристанищата в цял свят, което отчасти се дължеше на локдауните.

Според Конференцията на ООН за търговия и развитие, "задръстванията в логистиката ще се преодолеят с пребалансирането на силите на търсене и предлагане".

Рисковете от индустриални действия в пристанищата и транспорта вътре в страните са се увеличили

"Трябва да сме по-добре подготвени, за да се справим с шоковете пред световните вериги за стойност", коментира генералният секретар на UNCTAD Ребека Грийнспан.

Докладът на ООН предвижда, че по-високите цени на зърното и цените за сухи насипни товари могат да доведат до увеличение на потребителските цени на храните, като по-големи ще бъдат в страните със средни и ниски доходи.

Недостигът на товарни контейнери в света расте. И това е проблем за всички потребители

Недостигът на товарни контейнери в света расте. И това е проблем за всички потребители

Хаосът в международната търговия е в пълна сила