Морският контейнерен транспорт - индустрия, оценявана на $1 трлн. годишно, се забавя. Буквално.

Някои линии, чиито клиенти страдат от пандемията, забавят скоростта на плаване и поемат по по-дълги маршрути край Африка, избягвайки таксите за преминаване през Суецкия канал, според компании и специалисти, цитирани от Reuters.

Много от тях намаляват и броя на пътуванията и започват да предлагат краткосрочно съхранение за клиентите си. Индустрията, която включва гиганти като Maersk, MSC и Hapag-Lloyd, е изправена пред най-големия спад от кризата от 2008 г. насам.

Новата тактика спестява не само разходи, но и помага на индустрията да се адаптира към нуждите на търговците на дребно, най-големият клиент, които останаха без приходи и с огромни запаси.

По-дългото време за доставка означава и че вносителите могат да забавят плащанията по доставките.

От Puma до Gap, редица търговци на дребно бяха принудени да намалят или забавят доставките на нова стока. Протестите в САЩ допринасят за проблема, като замъгляват още повече възможността за възстановяване на най-големия пазар за търговия на дрбено в света. Puma, например, се опитва да намали излишната стока по магазините, като я натоварва на бавно движещи се кораби, казва изпълнителният директор Бьорн Гулден.

Шерийн Заркани, директор продажби в Maersk, казва пред агенцията: "Един клиент ми заяви: Ако може контейнерът ми да обиколи света един-два пъти, ще бъде чудесно".

Но докато за едни забавянето е положително, други страдат. Търговци като Walmart и Amazon, които не само че не намалиха, но и увеличиха продажбите, сега търсят начин да се сдобият по-бързо със стока и да намерят място на по-малкото и по-бавни кораби. Заради недостиг на място на корабите, все повече контейнери не се товарят навреме, а остават за следващ кораб.

Залогът за карго индустрията е голям. Стоки като дрехи и мебели представляват 15% от обема, според анализ на Reuters. За първите пет месеца на май обемът дрехи, доставен в САЩ, намалява с 20% спрямо същия период на миналата година. Мебелите намаляват с 12%, а багажът - с 34%.

Първият удар по индустрията дойде през февруари, когато Китай затвори заводите си и спря износа. Вторият - когато Европа и САЩ затвориха, а компаниите започнаха да отказват доставки.

Прогнозата е мрачна. Търговците на дребно все още няма да са се възстановили през юли, когато трябва да се направят поръчките за коледните празници.

Как коронавирусът торпилира морският карго транспорт

Как коронавирусът торпилира морският карго транспорт

Доставките през първото тримесечие се сриват с десетки проценти