На българския пазар вече 3 десетилетия се развива пазарът на дрехи втора употреба, като на него оперират няколко големи компании. Една от тях е изцяло българска и днес е един от най-големите онлайн търговци на текстил втора ръка в Европа, опериращ в общо 9 страни. За развитието на бизнеса, както и за операциите на интернет фирмата пред предаването Money.bg по Bulgaria ON AIR разказва съоснователят и управител на Remix Любомир Кленов.

"Индустрията с дрехи втора употреба в България съществува през последните 30 години, като основен източник са държавите от Западна Европа. Страната ни е не само пазар, където крайни потребители купуват дрехи втора употреба, а има голям преработвателен център, който в последствие изнася за други държави", обяснява той.

"Специално ние от 7 години продаваме такива дрехи онлайн, като при нас пътят им е малко по-различен. Ние изкупуваме дрехи от физически лица от 9 пазара и ги продаваме на същите 9 пазара, но не непременно дрехата от Германия отива отново на немския пазар. Много често се случва такава от България да бъде продадена на германец и обратното", допълва Кленов.

Какъв е пътят на дрехите от стария им собственик до новия купувач?

Управителят на Remix разказва, че първоначално в Западна Европа тази идея се развива като благотворителна инициатива за събиране на дрехи за страните от Третия свят. По-късно обаче става ясно, че е неизгодно топли зимни дрехи да се изнасят за държави в Африка, например. И така индустрията постепенно се развива до този вид, в който ни е позната и днес.

"В Западна Европа дрехите се събират отделно от останалите отпадъци от последните 30 години. Неговият път минава през преработвателни сортировъчни фабрики, където от този текстил със статус на отпадък се изкарва 70 до 90% продукт, който е годен за повторна употреба, а останалият отива за рециклиране", разкрива Любомир Кленов.

По неговите думи бизнес моделът на Remix се различава от този на останалите компании за търговия с текстил втора употреба. Причината е, че българската компания купува дрехи от физически лица и продава такива на други физически лица.

5-те най-големи компании за дрехи втора употреба имат оборот от 114 милиона лева

Колко се печели от дрехи втора ръка у нас? Говорят водещите компании в бранша

В сектора у нас са заети над 8000 души

"Ние оперираме на 9 пазара - България, Гърция, Румъния, Чехия, Словакия, Унгария, Полша, Австрия и Германия. Това, което реално правим, е да внасяме от всеки един от тези пазари и да изнасяме за всеки един от тях. Всичкият внесен текстил стига до нашия сортировъчен център в София. Там дрехите биват окачествявани и се преценява кои от тях са годни за повторна употреба. След това ги дезинфекцираме, гладим, описваме, снимаме и пакетираме", разкрива той.

Неслучайно Remix се нарежда сред лидерите в онлайн търговията в Европа, като се има предвид, че на платформата на компанията всеки ден в годината се качват между 12 000 и 14 000 нови предложения. Всяко едно от тях е минало през споменатата процедура, като основният пункт, където се случва това, е базата на фирмата в София.

"Ние продаваме не само дрехи втора употреба, но също така внасяме големи количества дрехи, които са продадени някъде в Западна Европа от други онлайн търговци. Те обаче са върнати от потребителя - дали защото размерът не е бил за подходящ или просто не са харесали стоката. Като част от кръговата икономика внасяме и такива дрехи, които не са употребявани, но би ги застигнала съдбата да залежат някъде в някой склад, ако не бъде намерен вторичен пазар за тях", добавя Любомир Кленов.

Над 4,2 милиона продадени дрехи за 58,5 милиона лева през 2019 година

Преди близо три години Remix беше посочена като една от най-бързо разиващите се компании в Централна и Източна Европа. Дружеството продължава своята експанзия, като през 2019 година бизнесът ѝ се е разраснал с 15%.

За изминалите 12 месеца през онлайн платформата са били продадени над 4,200 милиона дрехи. Трябва да се отбележи, че този брой е преди връщания от клиенти, тъй като онлайн потребителите разполагат с 14-дневен срок, за да върнат всяка закупена стока. Нетните продажби за миналата година възлизат на 58,5 милиона лева.

"При нас България допринася за 30% от продажбите, а останалите 70% са за износ за другите 8 пазара. Но така или иначе предвид, че компанията е създадена в страната, все още за нас най-големите пазари са България и Румъния с по около 30% дял", посочва Кленов.