Петролните рафинерии в Европа получават все по-малко руски суров петрол, тъй като най-големият производител на енергия в света изпраща все повече и повече барели по тръбопроводa към Китай, пише Bloomberg.

Русия ще изпрати средно с 19% по-малко суров петрол през основните си пристанища на Балтийско и Черно море през първите 5 месеца на 2018 г. в сравнение с година по-рано, според плановете за натоварване, с които разполага Bloomberg. В същото време потоците по тръбопроводите към Китай нараснаха с 43% през първите 3 месеца на годината, показват най-новите данни от държавния оператор "Транснефт".

Промяната вероятно ще накара европейските рафинерии да търсят друг доставчик на суровината. Старият континент внася повече суров петрол от Русия, отколкото от всяка друга държава, според данните на ITC Trade Map. Неговият заместител вероятно ще дойде под формата на снабдяване от Близкия изток, което преди това е пътувало за Азия, както и от доставки на шистов петрол от САЩ.

"Това е почти като петролно разместване. Близкият изток ще има по-малко доставки за Азия заради ръста на руските обеми, така че те ще изпратят тези барели в Европа", посочи Алън Гелдер, вицепрезидент по петрола в Wood Mackenzie в Лондон.

Европа е защитена

Засега намаляването на руските суровини не се проявява в цените. Всъщност е точно обратното, заради плановите ремонти на рафинерии в Европа, които преработват петрола в горива. Заради тези ремонти, както и заради и увеличаването на доставките от САЩ, руският суров петрол Урал се търгува на най-ниската си цена от почти 4 години на Стария континент.

Въпреки това изгубените руски товари се усещат на пазарите на танкери, които вече бяха измъчвани от свръхпредлагане на кораби и намаленото производство от ОПЕК, които съкратиха количеството транспортиран нефт.

Транспортните разходи за преместване на руските доставки от ключовото черноморско пристанище Новоросийск до Средиземно море са достигнали по-малко от 1 долар за барел досега през 2018 г., насочвайки се към най-слабата си годишна средна стойност поне от 2009 г., показват данните на Bloomberg.

Проблеми във всеки регион

Картината е същата за количествата, натоварени в Балтийско море, където се намира терминалът в Приморск, който все още е най-голямото руско съоръжение за износ на суров нефт.

Този ход не вещае нищо добро за дългосрочните перспективи за корабите в региона, предупреждава Джон Чапъл, експерт по корабоплаването в Evercore ISI.

"Секторът на танкерите получава удари във всеки регион. Ако Русия има все повече повече товари, които минават през тръбопроводи, а не през пристанища, въпреки че индустрията започва да се възстановява, това може да е сегмент, който е натискан надолу от фундаменталната промяна в търсенето", обяснява Чапъл.

Китай внася по-голямата част от руския петрол чрез тръби и морски превози от източните пристанища на Козмино, Де-Кастри и Пригородно. Вторият тръбопровод между двете страни започна да функционира на Нова година, удвоявайки китайския капацитет за внос на суров нефт до 30 млн. тона годишно или около 600 000 барела на ден.

Русия изпраща все повече нефт към Китай и все по-малко към Европа

Русия изпраща все повече нефт към Китай и все по-малко към Европа

Общият поток от тръбопроводи към Китай скочи с 43% до около 750 000 барела на ден през първото тримесечие, показват данните на "Транснефт". Тези през европейските пристанища на Русия - повечето от които са предназначени за Европа - ще паднат с 19% до 1.86 млн. барела на ден през май, показват плановете за товарене.

Тъй като руският петрол все повече тече на Изток, той ще бъде заменен от доставки от Близкия изток и САЩ. Износът на Америка до всички дестинации се е повишил до 2.3 млн. барела дневно миналата седмица, а през следващите месеци се очаква прилив на товари към Европа.

Това може да се окаже необходимо за подпомагане на доставките на бензин - продукт, който обикновено се произвежда от европейските рафинерии - когато търсенето достигне своя пик през лятото.

"Американският петрол може да пасне на нуждите на летния шофьорски сезон. В края на пролетта и през лятото, когато започнем да виждаме силата на бензина, тогава Европа ще бъде логичния му дом", посочи Гелдер.