Русия е готова да компенсира част от разходите на превозвачите за доставката на стоки по Северния морски път, така че разходите за транспорт да са по-малки от транспорта през Суецкия канал.

Това заяви заместник-министърът за развитие на Далечния Изток и Арктика Александър Крутиков,

Маршрутът от Изтока до Европа през Арктика е много по-кратък, отколкото през Суецкия канал, но корабоплаването по Северния морски път е по-скъпо и рисковано.

"Цената на превоза трябва да бъде по-малка от същия транспорт през Суецкия канал, поне в началния етап", каза Крутиков цитиран от Bloomberg.

За тази цел Русия може да създаде държавен оператор, който да доставя стоки по Северния морски път. Операторът ще покрие разходите и рисковете на превозвачите по време на транспорт.

Според Крутиков, за да се повиши привлекателността на Северния морски път, според този план, ще са необходими около 10 години. "Превозвачите ще свикнат с инфраструктурата, ще се заинтересуват. Тогава можем да спрем да покриваме част от разходите и маршрутът ще бъде търговски изгоден", каза Крутиков.

Снимка 448972

Източник: Wikipedia

По данни на Bloomberg, превозът на товари през Арктика сега е с 36% по-скъп, отколкото през Суецкия канал. В същото време маршрутът за доставка по Северния морски път през Арктика от Европа до Азия е много по-кратък от маршрута през Африка.

Дължината на Северния морски път от Санкт Петербург до Владивосток е 14 хиляди километра, а маршрутът между тези градове през Суецкия канал е 23 хиляди километра.

Засега най-често танкери с втечнен газ на "Новатек" преминават през Северно море. През септември 2019 г. Лукойл беше първата компания, който изпрати арктически петрол до Китай по Северния морски път, припомня vestifinance.ru.

Русия, Индия и Иран обмислят алтернатива на Суецкия канал

Русия, Индия и Иран обмислят алтернатива на Суецкия канал

Съкращава времето и стойността на превозите с 30-40 на сто