Дебатът за това дали музикалният стрийминг е полезен или вреден за музикантите винаги е давал неправилна представа за една много по-сложна действителност, пише Bloomberg.

Всяка стрийминг услуга е различна, със свои собствени модели на използване. Никоя услуга не е особено по-различна от SoundCloud, която привлича доста повече потребители месечно от Spotify или Pandora, но обърка музикалната индустрия чрез изоставане в разработването на приложим начин да помогне на лейбълите да печелят пари от своите 180 милиона потребители.

Вчера Merlin, която държи музикалните права за 20 000 независими звукозаписни компании, потвърди плановете на SoundCloud да промени това, съгласявайки се да лицензира музика към услугата и да почне да прави пари от SoundCloud за първи път.

Това е голяма сделка за SoundCloud, която е под напрежение от страна на музикалната индустрия в опита си да измисли бизнес модел и да пребори посегателство върху авторското право. Това поставя и подкрепата на Merlin зад все по-спорната идея дигиталните услуги да могат да предоставят музика безплатно.

Главният изпълнителен директор на Merlin Чарлс Калдас споделя, че SoundCloud заема уникално място в музикалната индустрия. „Много е привлекателно за артистичната общност, много е атрактивно за потребителите на тежка музика", посочва Калдас.

За разлика от Spotify, Deezer или Rdio, SoundCloud не се стреми да има каталог от подробни музикални рилийзи. По-скоро е повече като YouTube, където официалните пускания на песни седят редом до ремикси и фен версии. Също като YouTube, SoundCloud е развила технология, която позволява медийни компании да идентифицират материал, чиито авторски права държат, за да изискат дял от приходите, които се произвеждат.

Обратно на YouTube обаче, SoundCloud все още е в началото на разработване на начин за генериране на приходи чрез реклама.

Миналата година SoundCloud представи начин издателите да печелят. Компанията е подписала с редица малки лейбъли, както и Warner Music Group. За разлика от договорите при споразуменията със Spotify, да кажем, тези не са празни сделки, в които звукозаписната компания получава чек всеки път, когато свирят техни песни. Вместо това, те могат да избират дали да сложат реклами в част от съдържанието, да свалят друго и да оставят други песни на сайта, без изобщо да правят пари от тях.

В YouTube носителите на авторско право често са позволявали видеоклипове, създадени от фенове, без да изискват приходи от тях, защото гледат на тях като изключително промоционални.

Макар че ползването SoundCloud е изцяло безплатно, главният изпълнителен директор на Merlin Чарлс Калдас уверява, че разработва и платен абонамент, който ще бъде въведен тази година.

Големи музикални лейбъли и изпълнители като Тейлър Суифт в последните месеци омаловажават тези безплатни услуги. Независимите компании обаче, които изглежда се справят добре при платформи като SoundCloud, имат разнообразни виждания за идеята.
Том Силвърман, създател и изпълнителен директор на звукозаписната компания Tommy Boy, заяви, че безплатните услуги държат пиратството в шах и могат да служат като маркетинг инструмент за платени услуги.

Предстои да се разбере дали хората ще преминат към абонаментни услуги от места като SoundCloud и YouTube, където са свикнали да получават всичко без да плащат. Google обяви абонаментната услуга YouTube Music Key още миналата година, но все още не я е стартирала.