Amazon.com Inc многократно е получава обвинения, че копира продуктите на другите търговци, които използват платформата, както и че се възползва от събраните данни за продажбите, за да дава нечестно предимство на собствените си стоки за сметка на останалите продавачи. Компанията отрича.

Но хиляди страници документи, изтекли от Amazon и проучени от Reuters - включително мейли, стратегии и бизнес планове - показват, че компанията води систематична кампания в създаването на копия и манипулирането на резултатите от търсенията на потребителите, за да повиши продажбите на собствените си продукти в Индия, един от най-бързо растящите пазари.

Документите разкриват как екип на компания в Индия е копирал продуктите, продавани от други компании, и след това ги е продавал на платформата. Служителите са завишавали

и продажбите на собствените брандове чрез манипулиране на резултатите. В документ от 2016 г. пише, че те трябва да бъдат "на втора или трета позиция".

Сред жертвите е John Miller, популярен бранд ризи в Индия. Amazon копира мерките на ризите до най-малкия детайл, сочат документите.

Продуктите са избирани чрез внимателен анализ на продажбите. Целта: да бъдат идентифицирани стоки, които да бъдат копирани. Стратегията, разработена първо за индийския пазар, носи името Solimo. Макар че тръгва от Индия, продуктите, разработени като част от нея, вече се предлагат и на други пазари, включително в САЩ.

Служителите на Amazon не просто копират продуктите, но и намират производителите им и подписват договори с тях, след като научават, че някои от тях имат "уникални процеси, които имат влияние върху качеството на продукта".

И преди Amazon е обвинявана от служители, че се възползва от успеха на търговците, за да ги унищожи - чрез копиране на продуктите им и манипулация на резултатите. През 2020 г., пред американския Конгрес, основателят Джеф Безос се закле, че това не е истина.

Но изтеклите документи доказват, че това не просто се случва и не става въпрос за отделни случаи, а за целенасочена стратегия, с която са били запознати и висшите мениджъри.

В отговор до Reuters Amazon отрича отново, но без да отговаря на конкретните въпроси на журналистите.

Компанията вече е разследвана в САЩ, Европа и Индия за практики, които увреждат конкуренцията.

Както и много други компании, Amazon смята собствените марки за значим двигател на печалбата. Продуктите от тази категория често имат по-висок марж, тъй като разходите за производство и маркетинг са по-ниски.

Вътрешна комуникация от 2018 г., изпратена от Ръсел Грантинети, в момента директор на международния потребителски бизнес в Amazon, гласи: "Вярваме, че през следващите няколко години Собствените марки ще бъдат един от най-важните двигатели на растежа и печалбата в Потребителския бизнес".

Представянето им в Индия е особено важно за компанията. Тя навлезе на този пазар през 2013 г. и скоро отчете милиони долари загуби. В документ от 2016 г. се вижда, че Amazon се прицелва в собствените си марки като начин да излезе от ситуацията. Целта: такива продукти да се предлагат в 20 до 40 процента от всички продуктови категории, налични на Amazon.in. Компанията прогнозира, че продажбите им ще достигнат $600 млн. през 2020 г. в Индия. Дали целта е постигната, не е ясно.

Междувременно, в Индия през последните месеци се разпали оспорван дебат относно дейността на чуждестранните е-търговци, които оперират в страната. През юни правителството предложи проектозаконодателство, с което ще ограничи още повече дейността на Amazon и други, след получени оплаквания от потребители и търговци относно нечестни бизнес практики.

Предложените правила могат да забранят изцяло на Amazon да продават продуктите със собствени марки в Индия.