Преди пет години най-голямото притеснение на диамантената индустрия бе, че ще бъде забравена от милениалите, които - според популярното твърдение - не изпитват същото чувство към ценните камъни, както родителите им.

Оказа се, че притеснението е било напразно, но реалността е далеч по-лоша, пише Bloomberg. Макар че американците купуват все повече диамантени бижута от когато и да било, повечето от тях продължават да поевтиняват. По-ниските цени и излишъка вкарват индустрията в криза.

Най-тежко са засегнати посредниците, които режат, шлифоват и продават диамантите. Печалбата им изчезва заедно с намаляването на цените, по-суровите условия за финансиране от банките и възможността на най-големия производител De Beers да запази нивата на цените, на които продава диамантите, които добива.

Тази година обаче кризата достигна и самите производители. Дори De Beers, която диктува цените, усеща болката, след като клиентите ѝ отказват да купуват. Така миналата седмица компанията най-накрая се предаде под натиска и намали цените.

De Beers сваля цените на диамантите заради спаднали продажби

Диамантите стават по-евтини за първи път от години. Но не и за крайните клиенти

От поевтиняването обаче няма да се възползват крайните клиенти

Въпреки това резултатите остават слаби, а този ноември се очертава като най-слабият от поне 2016 г. Намаляването на цените най-вероятно няма да бъде достатъчно за клиентите на De Beers, които не могат да излязат на печалба през последните над 18 месеца.

Не всички диаманти поевтиняват. Луксозните бижута, продавани от Tiffany & Co., Cartier или Bulgari, запазват нивата си и дори увеличават пазарния си дял в индустрията, оценявана на $80 милиарда. Но техният дял от световния пазар е около 30 процента.

В останалата част от пазара диамантите се възприемат като суровина, оценявани на строги критерии. Без бранд, има малка разлика между един и друг камък. Индексът, който следи цените на диамантите на едро, се намира при нивата от 2002 г. и спада от 2011 г. насам.

В същото време търсенето се увеличава. В САЩ, където се продават 50% от всички, търсенето нарасна с 4,5 процента миналата година, а американците са похарчили $36 милиарда за бижута.

Търговците има от какво да се притесняват. През последните години на пазара има постоянно свръхпредлагане, особено при по-малките диаманти. В същото време търговците на дребно държат все по-малко стока на склад, което кара доставчиците да задържат все повече в момент, в който цените падат.

Вечни ли са диамантите: Как компаниите в индустрията се борят срещу срива на печалбите и ниското търсене

Вечни ли са диамантите: Как компаниите в индустрията се борят срещу срива на печалбите и ниското търсене

Изкуствените скъпоценни камъни в бижутерията растат с 22% годишно и се очаква до 2023 г. да формират пазар на стойност 5,2 млрд. долара