Три от най-големите социални платформи - Facebook, Twitter и Snapchat, умуват за разширяването си на медийния пазар. Всяка социална медийна платформа - от Facebook, през Twitter, та до Snapchat, се опитва да намери начин да контролира съдържанието в онлайн медийното пространство и разпространението му.

Мина времето, когато медийните компании оперираха свободно и контролираха собствените си съдби. Те управляваха своето съдържание - от търсенето, през писането и публикуването до разпространението. Направиха си собствени уебсайтове, които успяха да привлекат верните им читатели. Така медиите продаваха повечето от рекламите в сайтовете си, запазвайки 100% от прихода.

Сега обаче съдбата на издателите зависи все повече на социални платформи като Facebook, където милиарди души намират новини и видеоклипове.

Една от причините за свързаността на медиите и социалните платформи е включването. Оригиналното съдържание държи хората в приложения като Facebook и Snapchat за по-дълго. Вторият стимул е мобилността. Все повече съдържанието се консумира чрез мобилните устройства, а не настолните компютри. Социалните платформи пък предлагат по-добро качество на мобилност, за разлика от много издатели.

Третата причина се крие в парите от реклама. Рекламните компании харчат около 80 милиарда долара за реклама по телевизията в САЩ. Тези пари най-накрая се изместват към дигиталното видео съдържание. Всички социални платформи искат къс от това. Това означава, че имат нужда от видео съдържание, за да продават реклами.

Плановете на Facebook са свързани с публикуването на собствени статии, а не закупуването на медийни компании. Социалната мрежа иска медиите да започнат да публикуват материалите си първо на нейната платформа, а след това и в техните собствени сайтове.

Компанията е провела срещи с дузина издатели, сред които BuzzFeed, The New York Times, National Geographic. Facebook може да хоства реклами до съдържанието, а прихдоите да се разделят. Друга възможност предвижда Facebook да даде на някои от издателите целия приход от определени реклами, за да изкара издателите „на борда", според скорошен материал на The Wall Street Journal. Най-вероятно тези партньорства предстои да почнат до няколко седмици.

Решението на Facebook да акцентира върху медиите е ръководено от движението на индустрията към мобилните устройства.

В момента отнема много време - средно около 8 секунди, за да се зареди външна статия или видео, след като Facebook потребителят кликне на дадена връзка. Още повече време отнема пък ако потребителят сърфира през телефона, защото доста новинарски компании имат сайтове, които не са напълно оптимизирани за мобилни устройства. Ако Facebook започне сам да качва новини, това може да ускори процеса и да направи потребителския опит по-добър, което гарантира, че потребителите ще продължат да са обвързани със съдържанието в бъдеще.

Facebook не изглежда заинтересован към купуването на медийни компании. Въпреки това, идеята Facebook да качва свое оригинално съдържание разтревожи някои издатели.

Плановете на Facebook може да касаят алгоритъма му, който диктутва съдържанието на нюз фийда на отделния потребител. Това от своя страна ще облагодетелства издателите, които си партнират с компанията. Всеки, който не си сътрудничи с плановете на Facebook, може да бъде наказан от гледна точка на пренасочването на трафика.

Планът на Snapchat: новини от определени парньори и някои свои

През януари Snapchat стартира Discover - секция от приложението, посветена на подбрани медийни компании. Платформата избра 11 парньора и сложи логотата им на приложението си. После поиска всяка от компаниите да създава по 5 статии на ден. Snapchat позволява на издадетелите да запазят 100% от прихода, ако продадат рекламна кампания за платформата и 40%, ако пък Snapchat я продаде. Snapchat има и вътрешен екип за собствени видеоклипове и кратки новинарски разкази за приложението.

Продуктът на Snapchat - Discover в момента е изключително подбиращ и диктува точно кои 11 медийни марки трябва да четат неговите потребители. Представители на Snapchat заявяват, че вярват във възможността да възвърнат брандинга и лоялността към медийните компании. Все още е твърде рано да се каже дали Discover ще включи още издатели в бъдеще.

Плановете на Twitter за закупуване на медийна копания

В края на миналата година Twitter направи опит да закупи медийна копания. От погрешно изпратен туит на главния финансов директор Антъни Ното стана ясно, че се обмисля закупуването на компания. Според източници на изданието Business Insider, става дума за Mic. Въпросната компания получила оферта от Twitter да бъде закупена, като била обсъждана сумата от близо 90 милиона долара. От Mic.com обаче не били заинтересовани и разговорите не продължили по-далеч.

Всъщност Mic не е единствената медийна компания, към която Twitter проявява интерес. Twitter води преговори за закупуването на приложението за новини Circa.
Представител на Twitter отказа да коментира съобщението на Ното, както и да каже дали Twitter има интерес да придобие Mic или Circa, които също от своя страна не са коментирали. В крайна сметка Twitter може и да не закупи медийна компания, но интересът към Mic и Circa е само една от битките в продължаващата борба за бъдещето на новините.

Ако Twitter придобие медийна компания като Mic.com, то това ще направи компанията пряк състезател на много от мощните му потребители - журналисти и медийни организации. За разлика от Facebook, Twitter не използва метод за диктуване кои туитове да се показват в потребителския поток. Но би ли се променило това, ако Twitter имаше вътрешно съдържание, което иска да промотира?

Докато социалните платформи може да харесват медийните компании, издателите не са сигурни какво да мислят за внезапните си огромни партньори. Да си партнират с платформите означава да се откажат от контрола върху това кой вижда статиите им и как тези материали биват произвеждани. Това означава и разделяне на значим дял от приходите с трети страни. Тук идва и въпросът кой ще събира потребителските данни и кой ще разполага със собствен анализ. В момента медийните компании продават реклама, базирайки се на общия брой читатели (уникални посещения и показвания на страницата). Но ако читателите се преместят на други платформи, целият бизнес модел ще претърпи разруха.

Навлизането на социалните платформи пряко в новинарския поток би оказал сериозен натиск върху по-малките медии. Ако плановете на основните социални мрежи се осъществят, то би се заформил един монопол от големи медийни компании и социални платформи, които ще решават какво да се чете и гледа вместо потребителите. А това поставя сериозен въпрос пред свободата на търсене, получаване и разпространяване на информация.