Toyota обяви през февруари, че ще прекрати производството на автомобили в Австралия до 2017 г., основно заради това, че местните власти са решили да спрат субсидиите, които получават автомобилните производители. Американските гиганти Ford и General Motors също вече обявиха, че закриват производството си на автомобили в Австралия.

След изтеглянето на Toyota, Австралия на практика остава без автомобилно производство, пише autoclub.bg.

През миналата година Toyota е произвела 106 000 автомобили в Австралия, което е сериозен спад в сравнение с 2007 г., когато производството е достигнало 150 000 автомобили. Масахиде Ясуда, президент и изпълнителен директор на Toyota Motor

Австралия обясни, че този спад се дължи основно на високите производствени разходи, както и на силния австралийски долар.

Това обаче е само едната страна на историята. Австралия е сериозен поддръжник на политиката на свободна търговия. През 2005 г. бяха сключени споразумения за свободна търговия със САЩ и Тайланд, които доведоха до сериозно увеличение на вноса на автомобили в Австралия. Така в рамките на няколко години вносните коли заеха около 80% от пазара на нови автомобили. А през 2010 г., когато митото върху вносните автомобили беше намалено на половина до 5%, местните производители изведнъж установиха, че производството в Австралия далеч не е толкова печелившо.

Промяна в индустриалната политика на австралийското правителство също обезкуражи автомобилните производители да инвестират в местното производство. През 2008 г. изборите бяха спечелени от Лейбъристката партия, която обяви субсидии в размер на 5,85 милиарда австралийски долари за местната автомобилна индустрия. През 2013 г. обаче на власт се върна Либералната партия, която отново заложи на политиката на свободна търговия и субсидиите паднаха.

За Toyota, Ford и GM в Австралия работят около 17 000 човека, а когато в сметката бъдат включени доставчиците на компоненти за първоначално вграждане и други спомагателни бизнеси, бройката отскача на 45 000 човека. Но дори и този внушителен резултат се равнява на 0,4% от работната сила на Австралия.

Според последните дискусии във властта, субсидиите, които получават автомобилните производители сериозно надхвърлят стойността на това, което те създават и предлагат на местния пазар. В последните години икономиката на Австралия преживя период на растеж и развитие, подхранван от високата цена на желязната руда, природния газ, въглищата и други природни ресурси. Но през миналата година цените на тези суровини започнаха да се понижават.

Това доведе до забавяне на австралийската икономика и правителството се насочи към политика на затягане на коланите и намаляване на разходите. Субсидиите за определени индустрии, дори за определени компании, се превърнаха в обект на обществения интерес.

И критиките срещу държавните субсидии за различни сектори от икономиката не закъсняха. В отговор на това Electrolux - шведският производител на битова техника, обяви през ноември, че ще затвори завода си за хладилници в Австралия.

Месец по-късно дойде и съобщението от GM, че гигантът също ще прекрати производството си в Австралия. Това пък накара Toyota да се запита дали си струва японците сами да крепят местната автомобилна индустрия. Може би компаниите биха могли да запазят производството си чрез орязване на разходите, но това би им спечелило могъщ враг в лицето на силните профсъюзи. Toyota вече има лош опит в тази област - компанията се опита да промени условията на труд в свое предприятие, но след това се отказа, след като четирима работници отнесоха спора до съда.

Ефективният край на автомобилната индустрия в Австралия успя да развълнува местните медии, но министър-председателя Тони Абът не се трогна. Той вече обяви готовност за реформа на индустрията, дори и тя да се окаже болезнена за отделни сегменти на икономиката. Планът му включва следните мерки: край на субсидиите, увеличаване на производителността, привличане на повече инвестиции и дерегулиране на индустрията.

Началото обаче е доста трудно.