Знанието, което придобивате през кариерата си, може да е съществен инструмент, но често не осъзнавате това отрано. Затова изданието Business Insider представя уроците, които са научили някои успешни хора във всеки етап от кариерата си. Част от знанията идват само с опит и растеж. Затова бъдете търпеливи, гледайте и слушайте хората над вас и намерете ментори, които да ви подкрепят по пътя към успеха.

  1. Когато сте стажант: Вдигайте ръка за всяка възможност

Като стажант вероятно ще се срещнете с мениджъри и директори на компанията. Днес компаниите се нуждаят от цялата допълнителна помощ, която могат да получат, затова не се страхувайте да вдигнете ръка и да се включите в проекти, които могат да се окажат чудесен поучителен опит за вас и да покажат на шефа ви какви способности имате.

И тъй като все още сте млад и неопитен, очакванията ще са ниски (няма да ви се има доверие за неща, които могат да навредят на компанията), така че можете да подходите към задачата като опит, от който да научите нещо.

Когато консултантът по дигитален маркетинг Шерил Виктор Леви била в колежа, започнала стаж за продуцентска компания, която създавала корпоративни видеоклипове и била една от първите, които излъчвали шоу от популярен местен комедиен клуб. „Доброволно работех по време на заснемането на шоуто и имах възможност да науча за продуцирането от първа ръка, да се запозная с някои изключителни комедианти и да работя със собственика на компанията. Това ме вдъхнови да работя за USA Networks и MTV Networks – работи, които много харесвах в началото на кариерата си”, разказва тя.

  1. Когато започвате първата си работа: Не се напрягайте за малките неща

При първата работа на уеб редактора Дженифър Делман един от по-старшите ѝ колеги казвал следната поговорка: „В крайна сметка това е само презентация/блог публикация/имейл”. Делман сметнала тази фраза за много полезна, когато се тревожила, че е объркала нещо. „Когато едва започваш, се притесняваш, че тази грешка, провал или предизвикателство може да изгради или съсипе кариерата ти. Лесно е да се вкопчиш в дреболиите на даден проект или да се обидиш, когато има критика или негативна обратна връзка”, споделя Дженифър Делман.

Всеки път, когато объркате нещо и мениджърът ви се ядоса, си спомнете, че това, което ви притеснява, вероятно е незначително в сравнение с голямата картина на нещата. Всички правим грешки от време на време – дори и шефът ни. Важното е да се поучите от случката и да не я повтаряте отново.

  1. Когато поемате първата си ръководна длъжност: Всичко е за екипа

Делегирането на задачи за първи път винаги е трудно, когато сте нов ръководител. Маркетинговият мениджър Санам Ганчи обаче установил, че е още по-важно да разберете характерите на хората в екипа си.

И по-конкретно: Какво мотивира всеки човек? „Докато някои хора искат да се изправят предизвикателства, други се нуждаят от позитивен тласък или признание, а трети може да имат нужда от повече трениране и подкрепа. Да разбереш кои са мотивиращите фактори помага да стимулираш екипа да работи към обща цел”, разказва Ганчи.

  1. Когато сте във висшия мениджмънт: Не се страхувайте да поискате това, което желаете

Докато се изкачвате по стълбицата, е жизненоважно да помислите за нещата, които ще ви карат да продължавате напред.

Алис Съ, началник на пиар отдела в дигитална музикална компания в Берлин, тя научила безценен урок: „Винаги поемайте инициатива да напредвате. Вие сте най-големият мотиватор за себе си, а шефът ви не чете мисли. Ако искате да разнообразите или да се заемете с повече проекти, не предполагайте, че работата ви автоматично ще е доказателство за това. Споделете това, което искате, и след това работата ви ще подкрепи факта, че сте квалифициран”.

Когато Съ била директор в интернет компания в Ню Йорк, тя знаела, че иска да работи в чужбина. Затова вместо да чака мениджмънтът да ѝ го предложи, тя ги попитала дали компанията би обмислила да я прехвърли в офиса на компанията в Лондон и те се съгласили. „Нямаше да се случи, ако не бях изразила какво искам. Не бъдете натрапчиви, но направете така, че желанията ви да са известни. И не се оставяйте страхът да ви спре. Давайте! Ако е писано, ще се случи”.

  1. Когато сте в мениджърския екип: Взимайте решения, които са най-добри за бизнеса

В много случаи когато се изкачвате по „хранителната верига” на работа, може да се окаже, че ръководите хора, с които сте приятели. Когато била млад главен редактор, стратегът по маркетинг и съдържание Сюзан Шулц трябвало да избира между двама приятели за топ позиция в списанието. Как да избере кой да заеме длъжността и да запази добрите си отношения с другия, който няма да получи работата? Тя решила да прочете тестовете по редактиране „на сляпо”.

След като решила кой кандидат да назначи, казала на другия си приятел точно как е преминал процесът, така че да бъде напълно безпристрастна при избора на най-добрия кандидат за позицията.

„Все още ми беше неприятно, но бях уверена в решението, което съм взела, защото съм го направила на база на бизнеса. Като шеф трябва да се запитате: „Кое е най-доброто за бизнеса?” и да направите точно това, независимо от емоционалните конфликти, които може да възникнат. Поставянето на целите на компанията на първо място прави курса ви на действие кристално ясен. Но да се отнасяш с уважение към хората в резултат на трудно решение също е наложително. Само защото си ръководител не означава, че можеш да си позволиш да бъдеш гадняр”.