Нещо не е наред. Мениджърът ви подминава по коридора или отговаря едносрично на всичките ви въпроси. Не ви копира във важните имейли. Опитвате се да насрочите среща, но все си намира повод да я отмени...

Честито, много е вероятно да ви се случва "тихо уволнение".

Що е то?

"Тихо уволнение" звучи поетично, но така се нарича практика, при която шефът принуждава служителя да напусне по собствено желание, като увеличи задълженията му, понижи заплатата му неоснователно, показва лошо отношение или липса на възможност за бъдещо развитие.

В световен мащаб тази практика не е нова. Както Money.bg писа, през последните години актуален метод за натиск е връщането на служителите в офиса от дистанционен модел на работа.

Много големи компании като Amazon, Walmart, Intel и Dell са задължили работниците си да се върнат. Тези, които отказват, подлежат на санкции - кои от кои по-изобретателни. Иначе казано - "ще напуснете или да помогнем?".

Всеки от нас или лично, или покрай свои близки е разбрал, че тази тактика не е непозната за работодателите в България.

"Ще напуснете или да помогнем“: Как го правят най-големите компании

"Ще напуснете или да помогнем“: Как го правят най-големите компании

"Тихото освобождаване“ на персонал е все по-масова практика

Конфликт и обезщетение или страх и цинизъм?

"Тихото уволнение" е предпочитано от мениджмънта, защото кара нежеланите служители да си тръгнат без скандал "и най-вече - без обезщетение", коментира пред Money.bg Мария Стоева - консултант по организационно развитие.

Тя обаче вижда повече негативи, отколкото позитиви: "Тихото уволнение" може да е удобно краткосрочно, но дългосрочно е пагубно за доверието в лидерството и за работодателския бранд на съответната организация. Хората наблюдават - и ако видят, че се елиминират техни колеги под повърхността, страхът и цинизмът се разрастват".

Най-големият риск в такава ситуация е да си тръгнат тези хора, на които компанията е планирала да разчита дългосрочно. Причината - топ служителите обикновено могат бързо да си намерят нова работа със същото или по-добро заплащане и за тях атмосферата е от достатъчно голямо значение когато решават ще си пуснат ли предизвестието или не.

В същото време, нормализирането на подобни мениджърски практики е във вреда на младите служители, защото те са с по-малко опит и самочувствие и по-малко възможности за контакт с мениджъра. Освен това, че по-често работят дистанционно и така е по-лесно да изпаднат в изолация.

Уволняват ли ме "тихо"?

Според Мария Стоева бизнес средата в България се е променила през последните няколко години: "Кандидатите за работа усещат по-високи изисквания, повече етапи в подбора и по-малка предвидимост. Пазарът в никакъв случай не е затворен и все още има недостиг на хора, но "войната" за таланти далеч не е толкова осезаема. Не са малко компаниите, които съкращават хора или изцяло избират други държави за развитие на бизнеса си".

В новата реалност работодателят диктува правилата, а не служителите. Така все по-често работещи хора у нас се оказват обект на натиск да си тръгнат. Ако има как - по взаимно съгласие. Без конфликт, но и без обезщетение.

Както всеки вид манипулация, този също се разпознава трудно. "Липса на обратна връзка, премахване от ключови задачи, изолация, спрян растеж и развитие са най-ясните сигнали", посочва Стоева.

В такива случаи тя препоръчва разговор с прекия ръководител, в който да се обсъдят ролята, очакванията и бъдещето на служителя. При липса на конкретика най-доброто решение е проучване на алтернативи.

"Самоуважението и ясната комуникация са най-добрата защита", съветва тя.

Професиите, които AI ще замени по-скоро, отколкото си мислим

Професиите, които AI ще замени по-скоро, отколкото си мислим

Около 30 на сто от работните места могат да бъдат повлияни от изкуствения интелект