Работата почти винаги е свързана със стрес. Но ако следваме някои прости съвета, препоръчани от психолози, социолози и други специалисти по човешко поведение, можем да избегнем "прегарянето".

И не само да оцелеем, но и да се чувстваме щастливи на работното си място.

Снимка 373595

Източник: iStock

Разделяйте работата и живота. Даже в мислите

Непрекъснатите мисли за работата причиняват неврози, които са лоши за самата работа. Този модел, който е очевиден за мнозина, сега е потвърден от науката въз основа на теорията за границите, дисциплина, която изучава отношението на човека към пространството и времето, което той смята за свое.

Ако проверявате пощата си, се връщайки се вкъщи след работа или в почивен ден, съществува риск да развиете невроза. Това е доказано от научните изследвания. Въпреки това, дори само мисленето за това, което в момента може да бъде във вашето "работно кошче", ви поставя в същия риск, а и най-вероятно подлагате и любимите си хора на него.

Учените вече са доказали, че стресът на работното място и прехвърлянето на работните проблеми вкъщи се отразяват лошо на семейните взаимоотношения, но едно ново проучване казва, че за да изпита този ефект, не е необходимо да се работи у дома. Достатъчно е само да мислим за това.

Проверката на работната поща или чата в лично време е едно от онези неща, които лежат в пресечната точка на личния и бизнес, а в различните компании този проблем се решава по различни начини.

Благодарение на съвременните комуникационни технологии, днес е по-трудно за служителите да разделят работата и личния си живот и семейството, а очакването, че човек ще промени социалните роли в движение, прави ситуацията още по-трудна.

Снимка 355710

Източник: iStock

Не мислете за заплатата, наслаждавайте се на процеса

Работата само заради паричното възнаграждение е непродуктивна, твърдят специалистите. Учени са доказали, че мисълта за парите в края на трудна и дълга работа - например заплатата в края на месеца, не дава на човека мотивация.

Казано по-просто, това означава, че работата предизвиква вътрешна мотивация, когато се възприема като самоцел. Тогава човек е мотивиран да продължи дейността си заради самия себе си, защото не може да отдели ползите от задачата от самата задача. Затова е по-добре да се заплаща за работата по време на самия процес на извършването, а е най-добре дори преди той да започне.

Въз основа на поведението на участници в експерименти изследователи са разбрали, че колкото по-рано човекът е получил наградата, толкова по-очевидна за него е връзката между работния процес и удоволствието от получаването на награда или заплащане. В резултат на това вътрешната мотивация нараства.

Снимка 380218

Източник: iStock

Изолирайте се от информационния шум

В интервюта сред повече от хиляда служители на компании, 67% заявяват, че усещат натиска от информационния фон през целия ден.

Ако включите работния компютър, човек влиза в няколко комуникационни среди едновременно. Различна информация идва към нас по различни канали, което изисква нашата реакция. Този ефект от информационния шум води до факта, че в крайна сметка сме разсеяни и поне няколко часа на ден губим безцелно да се скитаме в социалните мрежи. Това също увеличава стреса в работата.

Около една трета от анкетираните признават, че вземат телефона в ръцете си на всеки шест минути или повече и не могат да се концентрират върху една задача за повече от 10 минути.

Компаниите решават този проблем по различни начини, като популярна мярка е регулирането на информационната среда в офиса, но проблемът е по-скоро в нашето биологично устройство. Когато човек споделя информация за себе си - а именно в това се състои по-голямата част от нашата дейност в социалните мрежи, се активизира отделянето на допамин.

Затова в онези моменти, когато от нас се изисква концентрация на работното място за нас е трудно да не мислим за социалните мрежи, бъркаме в джобовете си за телефона, а производителността намалява.

Можете да се изолирате от информационния шум по няколко прости начина - да решавате задачите не едновременно, а по ред; да се правят кратки прекъсвания в работата със съсредоточаване върху дишането, изправянето от компютъра и изключването на излишните приложения на телефона преди началото на работния ден.

Снимка 366708

Източник: iStock

Не бъдете работохолик

Ако смятате, че сте незаменим, следващият етап е нервен срив, казват специалистите.

Ако човек работи усилено и постига много, той е успешен. За някои етикетът на работохолика е знак за чест.

Но има хора, които поставят работата преди всичко - пред взаимоотношения, здраве, изживявания и, разбира се, почивка. Цената, която обаче се плаща за успеха, е твърде висока.

Важно е да се разбере, че не всеки човек, който работи усилено, е работохолик, твърдят психолози. Според тях, работохолизмът не се определя от това колко часа прекарвате на работа, а от това, което се случва в главата ви.

За да разберете, дали сте работохолик отговорете на следните въпроси. Ако повечето от отговорите са положителни, може би си заслужава да се замислите.

- Мислите за това как да си освободите време за работа

- Често прекарвате повече време на работа, отколкото сте възнамерявали.

- Работите, за да не чувствате вина, безпокойство, безпомощност и това ви помага

- Ако ви е забранено да работите, изпадате в депресирано състояние.

Снимка 227083

Източник: GettyImages

Общувайте с колегите, за да избегнете депресия

Депресията е една от най-често срещаните психологически заболявания, които се развиват на работното място. Психолозите в САЩ оценяват икономическите щети, дължащи се на такава депресия сред служителите на 44 млрд. долара годишно.

Повечето от тези щети не се дължат на липсата на хора в офисите поради отпуск по болест, а на това, че те идват на работа въпреки депресията, но не работят пълноценно.

Нещо повече, в офиса се смята за неприлично да се говори за психологическото състояние и ако се окаже, че лицето е било диагностицирано с депресия, към него се отнасят с подозрение. В работните екипи все още има табу за това да се говори за психичното здраве.

Затова депресираните хора често решават да работят вместо да си вземат почивка, дори това да доведе до нервен срив.

На работа мислим за бизнес, но разбираме ли какво се случва в живота на нашите колеги?

Важно е някой да е готов да посвети време на вас. Не да се опитва да реши проблемите, а просто да бъде близо до вас, това е най-важното, съветват специалистите. Не е необходимо нещо сложно, просто отделете време и попитайте дали всичко е наред с колегата ви. Важно е наистина да отделите известно време за разговор с хората, с които работите.