Да се развиваш и да растеш в кариерата си, без да сменяш работата. Нетипичното за някои оставане в една и съща компания дълго време може да се окаже най-добрият начин да получиш комфорта на познатото и същевременно да надграждаш знания и умения, които да ти позволят да продължаваш да вървиш напред. Изграждането на кадри и назначаването им на по-високи позиции е печеливша стратегия и за компаниите, които по този начин си гарантират повече предвидимост и по-бързо адаптиране към динамичната и бързо променяща се среда.

Добър опит в тази посока има екипът на Tek Experts България, която е сред водещите компании у нас в аутсорсинга на бизнес процеси (BPO) в технологичната сфера. Компанията, която работи в един от най-силно конкурентните сектори, разчита на правилната мотивация на служителите в комбинация с различни програми за обучения и растеж, за да задържа и развива кадри вътре в организацията.

Този модел се оказва ефективен, като Tek Experts България е на пазара у нас от 2010 година и към днешна дата нейният екип се е разраснал с 30 пъти. Първоначално фирмата започва дейността си с около 30 инженери, а днес за нея в страната работят над 900 души.

По време на безпрецедентната 2020-а компанията беше сред тези, които активно наемаха хора, като този процес продължава и през тази година. "При нас не е имало период на спад при наемането на хора по време на пандемията. Преди всичките ни интервюта бяха на живо, а в рамките на седмица се адаптирахме към новата ситуация с онлайн интервюта и тестове. Опитвахме се максимално да достигаме до хората", споделя Пламена Митева, която е рекрутинг мениджър в компанията.

И в момента от Tek Experts България търсят нови попълнения за екипа си по проекти за два от големите си клиенти - технологичните лидери Micro Focus и Microsoft. "Ние предлагаме услуги за тези клиенти, поддържаме техни продукти. Позициите, които имаме в момента, са повече в сферата на обслужването на клиенти и техническия съпорт. Търсим както хора с малък опит, но с добри комуникационни умения и високо ниво на владеене на чужди езици, така и такива с доста технически умения и солиден опит в сферата", обяснява още тя.

Пламена Миткова: Това, което е най-важно, за да задържиш служителите, е да ги накараш да се чувстват оценени и да ги мотириваш

Източник: Tek Experts България

Пламена Миткова: Това, което е най-важно, за да задържиш служителите, е да ги накараш да се чувстват оценени и да ги мотириваш

Специалистите в компанията в София работят основно с английски език, но има също така екипи с немски, италиански, руски, испански и португалски. Това лято се търсят и хора с два по-екзотични езика - унгарски и арабски. Що се отнася до намирането на най-подходящите кадри, Пламена посочва: "В тази динамична среда е трудно да намериш подходящи хора и да задържиш тяхното внимание. Трябва да им покажеш, че компанията е различна от останалите, че предлага повече възможности за развитие. Това, което е най-важно, е да накараш хората да се чувстват оценени и да ги мотириваш.".

А като минимум за започването на работа в Tek Experts България може да бъде посочено владеенето на английски език и добрите комуникационни умения. По думите на Христина Христова, която е мениджър "Обучение и развитие" в компанията, при добра мотивация, това е достатъчно човек да започне работа в екипа им и да расте нагоре в кариерата си.

"Това, което ние се стараем, е да даваме възможност на хората дори да нямат абсолютно точните технически компетенции, да ги научат в хода на работа. Ценим нагласата на кандидатите да се учат, да се развиват и да имат търпението да надградят знанията си. Имаме доста различни позиции, така че да предложим движение вътре в структурата ни чрез различни програми и обучения", казва тя.

Според Христина друго основно качество, което е важно за служителите, които тепърва навлизат в сферата, е желанието сами да търсят път към справянето с различни казуси, а не да разчитат на предварително начертан път, който да им помага да се справят с дадена задача като по алгоритъм.

"Едно от нещата, които установяваме дори при колеги, които идват от други конкурентни компании, е очакването, че трябва да имаш начертан определен начин на работа. Но тук се иска креативност. Има общи рамки, които трябва да спазваш като процеси, като начин на комуникация, като изисквания, но в крайна сметка подходът, който ще избереш, не трябва е роботизиран", обяснява тя и добавя:

"Ние даваме като добавена стойност на клиентите си човешко отношение в решаването на различни технологични казуси".

Христина Христова: Даваме възможност на хората дори да нямат абсолютно точните технически компетенции, да ги научат в хода на работа

Източник: Tek Experts България

Христина Христова: Даваме възможност на хората дори да нямат абсолютно точните технически компетенции, да ги научат в хода на работа

Като следваща стъпка от привличането на най-подходящия кандидат за работа е неговото задържане в компанията и развиването му. Tek Experts България имат доста примери в тази посока за хора, които са тръгнали от най-ниското стъпало и са стигнали до това да управляват собствен екип или да бъдат на мениджърска позиция. Други имат възможност да се развиват и в структурата на глобалния холдинг YNV Group, част от който е групата на Tek Experts.

"Аз бих могла да дам пример със себе си в тази посока. Започнах в компанията като рекрутър преди три години, след това бях старши рекрутър, а сега съм рекрутмънт мениджър. Успях да се развия и това ми донесе много позитиви. Успях да вникна в бизнеса и начина на работа. Всеки ден уча нещо ново, защото самата ситуация на този динамичен пазар налага постоянно да се усъвършенстваш", споделя Пламена.

"Имаме много примери за хора, започнали на първо ниво в даден проект и впоследствие станали старши инженери, а после мениджъри на екипи. Стараем се на по-високите нива в йерархията да назначаваме хора вътре от организацията ни", казва още тя.

Христина Христова е на мнение, че в задържането и развиването на кадри вътре в компаниите има смисъл, както за самите работодатели, така и за служителите. "Сред позитивите за организациите на първо място е управление на знанията. Идвайки от различен екип в компанията, човек знае какви са стандартите за комуникация, основните процеси, източниците на информация. Това улеснява прехода от един екип към друг, а също така дава предсказуемост и устойчивост за клиентите, тъй като имаме фирми, които искат да работят с дадени инженери и специалисти", посочва тя.

Що се отнася до позитивите за служителите, Христина посочва два основни - на първо място усещането за комфорт и спокойствие, произтичащо от доброто познаване на компанията, а второ - динамичната среда, в която работят компании като Tek Experts България, гарантираща, че човек не спира да се развива.

А за последното водеща роля имат различните програми за обучение и тренингите в компанията. Две от най-успешните се наричат LevelUp и #trailblazers. Първата е насочена към специалисти, които се подготвят да заемат първата си мениджърска позиция. Във втората се включват мениджъри от първо ниво, които са напът да поемат лидерски позиции.

При LevelUp мениджърите на екипи предлагат подходящите служители, които след това минават през процес на подбор преди да бъдат включени в програмата.

"Level Up стартира миналата година в този си формат, в който сега я провеждаме. Всяка година сменяме модули от нея, надграждаме я. Тя се провежда на годишна база, като се провежда по няколко часа седмично в продължение на няколко седмици. Имахме 48 души, които мениджърите номинираха досега. Те минаха през предварителни интервюта, дискусии, подготвиха задачи. От тях 39 души успешно завършиха програмата, 35 са още в компанията. Деветима бяха назначени на по-високи позиции", обяснява Христина.

От друга страна #trailblazers е програма за мениджъри, като е задължителна за тези, които продължават да растат в йерархията. В нея се включват и външните кандидати, които са назначавани директно на мениджърски позиции. Тя се провежда два пъти в годината, като от началото на 2021 година 16 души са преминали през нея.

"Нещо, на което държим и за двете програми, е те да не бъдат просто теоретични. Във всеки един от модулите се включват специалисти с повече практика и натрупан опит. Можем да предложим на хората реални примери с какво ще се сблъскат в работата им", обобщава Христина.