Новите самолети на американския производител Boeing имат един проблем - те продължават да катастрофират. Темата за инцидентите с модела 737 Max не слиза от заглавията в медиите по всички краища на света, а редица държави забраниха пътническите полети с него. По-точно 371 самолета в глобален мащаб.

Това обаче не е първият път, когато една от двете компании, контролиращи авиационния пазар, се намира в подобна криза.

Историята помни, че за период от 4 месеца между 1965 и 1966 година четири самолета Boeing 727 катастрофират. В три от случаите инцидентът идва минути преди кацането им на летища в Щатите, а два от инцидентите се случват само в рамките на една седмица, разказва CNN Business.

Boeing 737 MAX 8 катастрофира за втори път в рамките на 6 месеца

Един от най-търсените самолети катастрофира два пъти за половин година

Въпросът е случайност или сериозен технически проблем?

Уроците от миналото

Очевидно е, че американската компания е успяла да оцелее след тази криза отпреди половин век. Какъв би бил изводът от нея за сегашната ситуация, в която се намира тя?

На първо място качественото и адекватно обучение на пилотите, които управляват нови модели, е от решаващо значение. В случая през 60-те години на тях не са им проведени задълбочени обучения за модела 727, което е и основната причина за катастрофите.

В случая със 737 Max засега се знае, че двете машини не са били снабдени с жизненоважната система за безопасност, за която от Boeing искали допълнително доплащане. От друга страна е възможно и за пилотите да не са били подготвени да се справят с тежката ситуация.

Катастрофиралите Boeing били без 2 системи за безопасност, за които компанията искала доплащане

Катастрофиралите Boeing били без 2 системи за безопасност, за които компанията искала доплащане

Допуска се, че те са можели да помогнат в критичния момент

Историята от 60-те години показва, че е възможно страхът на пътниците от даден самолет да бъде преодолян, ако производителят успее да докаже, че те са достатъчно сигурни.

Това е и примерът на серията 727, която става най-продаваната за американската компания по това време. До спирането на производството й през 1984 година от нея са произведени 1832 броя и са продадени 1831 броя, което е рекорд за авиоиндустрията преди пускането на новото поколение 737.

Според анализатори връхната точка на чувствителността по отношение на 737 Max е била достигната с катастрофата в Етиопия, но с времето и с приключване на разследванията ще отшуми.

Експерт: Boeing е прекалено голяма, за да фалира

Експерт: Boeing е прекалено голяма, за да фалира

Сега е моментът да се инвестира в акциите на компанията, докато са по-евтини, казват анализатори