При три отделни разследвания Европейската комисия наложи глоби за картел за общо 546 милиона евро.

Четири компании за превоз на автомобили по море са глобени с 395 милиона евро, два доставчика на запалителни свещи за бензинови автомобили ще трябва да платят 76 милиона евро, а други два доставчика на спирачни системи ще се разделят със 75 милиона евро. Санкциите са наложени са участието в картел и нарушение на европейските антитръстови правила.

И в трите случая компании са признали вината си и са се съгласили да платят глобите, уточняват от ЕК.

Транспорт

Европейската комисия е установила, че чилийският морски превозвач CSAV, японските "K" Line, MOL и NYK, както и WWL-EUKOR с шведско-норвежка собственост са участвали в междуконтинентален картел при превоза на автомобили почти шест години - до септември 2012 година. Те са координирали цени, разпределяли са си клиенти и са си споделяли търговска информация относно цени и други такси.

Те са постигнали и съгласие да запазят статуквото на пазара и да уважават територията си по определени маршрути и с определени клиенти, като са заявявали завишени цени или въобще не са участвали в търгове, обявени от автомобилните производители. За картела е съобщила MOL, която получава пълен имунитет и няма да плати глоба.

Запалителни свещи

С второ решение Комисията установява, че германската Bosch и японските Denso и NGK са участвали в картел в доставките на запалителни свещи за автомобили. Общата глоба е 76 милиона евро, като Denso има имунитет, тъй като е разкрила схемата, която е продължила 11 години. Тя е включвала запазване на пазарното статукво и обмяна на информация за цени, както и договаряне на такива.

Спирачни системи

С третото решение ЕК установява два картела, свързани с доставката на спирачни системи. Първият включва доставката на хидравлични спирачни системи и включва TRW (преди американска, а сега германска под името ZF TRW), както и още две германски компании - Bosch и Continental.

Вторият картел е за доставка на електрически спирачни системи и включва Bosch и Continental. Общата глоба е 75 милиона евро.

Договорките в първия случай са продължили от февруари 2007 до март 2011, а вторият по-малко от година до юли 2011 година.