Китайските производители на електрически автомобили използват евтини компоненти, предлагат удобни цифрови функции и агресивно навлизат на чуждестранни пазари, заяви главният изпълнителен директор на американската компания Ford, Джим Фарли, пише The Wall Street Journal (WSJ).
По думите на Фарли, "китайските производители на автомобили се движат със скоростта на светлината" и това представлява за автомобилната индустрия на САЩ "екзистенциална заплаха". По-специално, подчертава Фарли, те използват изкуствен интелект и други технологии, които не са подобни на използваните в САЩ.
Само за няколко години китайският производител BYD и други марки "отнеха целия пазарен дял от до неотдавна доминиращите чуждестранни конкуренти в Китай". Това стана основно чрез комбинация от по-ниски цени, високотехнологични възможности и бърза модернизация на електромобилите, отбелязва WSJ. Понастоящем те се разширяват бързо на пазарите в Европа, Близкия изток и други азиатски пазари.
Според изданието, американските производители виждат бъдеще в електромобилите, но сега ръстът на продажбите им се е забавил заради високите цени и проблемите със зареждането. Конкуренцията с Китай също пречи - в частност, основателят на Tesla Илон Мъск, нарече Китай "най-конкурентния" производител на автомобили в света.
Ford сега разработва сравнително евтина специална платформа, която ще послужи за основа на бъдещите електрически автомобили, пише WSJ. Сред първите от тях е средно голям пикап, който би трябвало да се появи на пазара през 2027 година.
За миналата година в Китай са продадени общо 21,7 млн. нови автомобила, от които повече от една трета са електромобили. Продажбите на електромобили в САЩ за 2023 г. са нараснали с 56% до 1,5 милиона броя, което е 9,6% от общия брой продадени автомобили в страната.
През четвъртото тримесечие на 2023 г., китайската BYD изпревари Tesla по продажби на електромобили в световен мащаб, съответно с 526 400 автомобила спрямо 484 500 броя.
На фона на намаленото търсене в САЩ, Ford беше принудена да намали производството на електрическия пикап F-150 Lightning и да съкрати част от служителите в завода си за батерии в Мичиган.
General Motors и Tesla спряха изпълнението на плановете си за разширяване на производството на електрически автомобили.