Трите най-големи корабни линии в света имат невероятни амбиции да развият свои собствени карго авиокомпании. Датският гигант Maersk, швейцарската Mediterranean Shipping Company и френската компания CMA CGM купуват самолети, правят сливания с доставчици на въздушни товари и сключват партньорства със съществуващите авиокомпании, за да разширят своите предложения за въздушни товари, пише Quartz.

След две години непрекъснат ръст на печалбите от корабоплаване, компаниите знаят, че високите тарифи за морски превоз, които се увеличиха заради пандемията, няма да продължат вечно. Идеята е да се диверсифицират в други сектори на логистичния бизнес - от превоз на камиони до складиране, разработване на софтуер за веригата за доставки. Това трябва да се направи преди цените на доставките да се сринат.

Компаниите за товарни превози залагат на бъдещето на вертикално интегрирани карго компании. И трите корабни линии се надпреварват да доминират във веригите за доставки, независимо дали става въпрос за земя, море или въздушни превози.

Air France-KLM и CMA-CGM си партнират по въздушните товари

CMA-CGM си партнира с Air France-KLM за бързо разширяване на капацитета си за въздушни товари. Сделката, обявена на 18 май, гласи, че компаниите ще споделят пространството на борда на своите товарни самолети. CMA-CGM може да резервира място за товари на своите клиенти в самолетите на Air France-KLM и обратно. CMA CGM има и място в борда на Air France-KLM и купи 9% дял в компанията, което направи CMA-CGM един от най-големите акционери на Air France-KLM.

Френският гигант CMA CGM стартира своята карго авиокомпания през февруари 2021 г., използвайки част от печалбите си от пандемията, за да закупи четири товарни самолета Airbus. Компанията си е поставила за цел да разшири флота си, като поръча четири товарни самолета Boeing 777 и още четири товарни самолета Airbus A350, но тези самолети все още не са доставени. Партньорството с Air France-KLM незабавно разширява флота на компаниите и включва 10 товарни самолета, с още над 10 вече поръчани.

 Maersk вече не е най-голямата корабна линия в света

Maersk вече не е най-голямата корабна линия в света

Разместването в класацията слага край на 25-годишното царуване на Maersk като безспорен шампион в превозването на товари

Maersk и неговият бизнес за въздушни товари

Maersk започна да извършва въздушни товари по време на пандемията. Корабната линия закупи два нови товарни самолета 777 от Boeing и нае три товарни самолета 767 от карго авиокомпанията Air Transport Services Group, като разшири вътрешния си флот от 15 товарни самолета. През ноември Maersk купи спедиторът Senator International, който помага на своите клиенти да резервират място в товарни самолети.

През април Maersk обяви, че ще консолидира тези покупки в дъщерно дружество, наречено Maersk Air Cargo. Според ръководителите на компанията целта е да използват авиокомпанията за транспортиране, но също така ще договорят транспорт с други превозвачи и чартърни компании.

Първи стъпки във въздушните товари за MSC: ухажва ITA Airways

MSC все още няма карго авиокомпания, но силно желае да влезе в бизнеса. Корабната линия предложи да закупи мажоритарен дял от проблемната италианска държавна авиокомпания ITA Airways през януари.

Италианското правителство обяви, че иска да продаде губещия превозвач до средата на юни, а MSC направи оферта от над 1,2 милиарда долара, за да вземе дела. За да сключи сделката обаче, компанията ще трябва да премине през сериозни конкуренти като Air France-KLM например.

Да зарежеш кариера на банкер и да създадеш бизнес за $19 милиарда: историята на един корабен магнат

Да зарежеш кариера на банкер и да създадеш бизнес за $19 милиарда: историята на един корабен магнат

Фамилията Апонте е в бизнеса на корабоплаването над три века, но Джанлуиджи Апонте придобива първия кораб през 1970 г.

Hapag-Lloyd се отказа от въздушни товари

Не очаквайте Hapag-Lloyd, петата по големина корабна линия, да се присъедини към битката. Това обяви главният изпълнителен директор Ролф Хабен Янсен по време на конферентен разговор с репортери през февруари, мотивирайки отговора с това, че компанията му няма опит да управлява авиокомпания. Той коментира, че карго авиокомпаниите на корабните линии са твърде малки, за да се конкурират с компании като FedEx и UPS, които притежават стотици самолети.

"Ако погледнете размера на въздушните превози, които някои от превозвачите извършват с четири, шест или 10 товарни кораба, това не ви прави автоматично голям глобален превозвач на товари. Ето защо, ние оставаме скептични", каза Хабен Янсен.