Последният автомобил, произведен в Австралия, слезе от производствената линия на Holden днес. Това е край на цяла една ера, след като производството спряха и останалите марки - Ford и Toyota, предава BBC.

"Обичаме футбол, пай с месо, кенгурута и автомобили Holden". Припевът от рекламата на Holden от 70-те години на миналия век казва всичко, което трябва да знаем за компанията, която даде на Австралия първата масово произвеждана в страната кола.

Holden е започнала като производител на седла преди да започне да доставя тапицерии и корпуси. От 1931 г. тя е собственост на американската GM. След Втората световна война компанията получава подкрепата на правителството, което е искало да започне производство на автомобили в страната, което да повиши имиджа й на световната сцена.

С раждането на първия Holden 48-215 през 1948 г. започва и голямата любов на австралийците с марката.

"Тя е това, с което пораснахме, това, което познаваме", обяснява Джейсън Фишър от Госфордския музей за класически автомобили, показвайки колекция от стари Holden.

"Докарали са ме от болница при раждането ми с Holden, баща ми е имал такъв, дядо ми също и така нататък", казва той. И допълва: "Те бяха здрави коли и можеха да се справят с температурите тук. Пустошта е доста сурово място, а тези автомобили бяха направени да издържат".

През 60-те и 70-те години автомобилите Holden са били "царе на пътя", срещайки конкуренция само от Ford, които също започнаха да произвеждат автомобил в Австралия - Falcon.

През 1963 г. на пазара стъпва и Toyota, но не добива нито такава популярност в началото, нито успява да спечели лоялни фенове, както останалите две марки.

До края на 80-те години Holden и Falcon остават начело - и заради митата, които правят произведените в чужбина коли недостъпни.

Този протекционизъм обаче в крайна сметка създаде самодоволство. "Беше сигурно, че местната индустрия, създадена зад тези бариери, ще се провали. След падането им тя не успея да стане конкурентна на чужди пазари. А тогава навлязоха и много други марки на местния пазар, а нашата индустрия не успя да се адаптира", казва проф. Рой Грийн, ректор на UTS Business School в Сидни.

Загубата на пазарен дял идва веднага, но с бавни темпове. През 2013 г. обаче, с постепенното намаляване на държавните субсидии, Holden вече не можеше да си позволи да произвежда автомобили в Австралия. Ford и Toyota вече бяха затворили местните фабрики, а Holden ги последва и заяви, че ще строи колите си навън.

Което поставя на сериозен тест лоялността на много от клиентите и бъдещето на марката.