Китайската компания Meituan Dianping се превърна в четвъртия най-високо оценяван стартъп в целия свят, достигайки пазарна капитализация от 30 милиарда долара, което я поставя пред Airbnb и SpaceX.
Никога не сте чували за Meituan Dianping? Не сте само вие. Базираната в Пекин компания, водена от Уанг Синг, е почти непозната извън Китай. Тя доставя храна до домовете на хората, продава бакалски стоки и билети за кино, прави ревюта на ресторанти и продава отстъпки на потребители, които купуват на групи. Като цяло - смесица от Groupon, Yelp и Uber Eats.
Meituan Dianping се харесва на инвеститорите, тъй като доминира на пазар от над милиард души. Тя бе създадена през 2015 г. след сливане на Meituan.com и Dianping.com. През последния рунд на финансиране компанията събра 4 милиарда долара от Tencent Holdings, Sequoia Capital и американската Priceline Group.
"Това е квази-монопол, изграден върху стомасите на 1.4 милиарда души", казва Кийт Погсон от консултантската EY.
Уанг стартира Meituan през 2010 г. като сайт, подобен на Groupon, в който хората могат да получат отстъпки от електроника или вечеря в ресторант при групово пазаруване. Dianping пък е основана през 2003 г. в Шанхай, като целта е да се правят ревюта на ресторант и други местни бизнеси. Двете компании бяха оценени на 15 милиарда долара преди две години, когато се сляха.