В страната, където корабоплаването е цар - Гърция, най-богатата фигура в индустрията е жена. Това е 40-годишната Мария Ангеликусис, която оглавява един от най-големите затворени корабособственици в света Angelicoussis Shipping Group. Тя наследява компанията от баща си Джон през 2021 г.

Богатството на Ангеликусис нарасна до около 5,3 милиарда долара, според индекса на милиардерите на Bloomberg, което я направи вторият най-богат човек в Гърция след банковата наследница Вики Сафра и сред най-богатите жени в света.

Това се случи благодарение на покачването на тарифите за превоз на товари по море, заради редица фактори по време на пандемията през последните 2 години.

Милиардерката е част от малък, но нарастващ контингент от влиятелни жени в корабоплаването, индустрия, която има дълбоки традиции в гръцката култура, която е доминирана от мъже. Женското съсловие представлява само около една трета от работната сила в компаниите собственици на кораби и едва 2% от екипажите на мореплавателите.

"Корабоплаването винаги се е считало за вид мъжка индустрия, но е поразително колко много жени са на много видни позиции", заяви Найджъл Лоури, кореспондент в Атина за морската разузнавателна фирма Lloyd"s List.

Именно жени ръководят двете най-големи корабособственици в Гърция: Ангеликусис в нейната едноименна компания и Ангелики Франгу, главен изпълнителен директор на Navios Maritime Holdings. Съюзът на гръцките корабособственици миналата година избра жена за лидер на име Мелина Травлос. Това се случи за първи път във вековна история на съюзa.

Световното корабоплаване изпраща сигнали за овладяване на проблемите във веригата за доставки

Световното корабоплаване изпраща сигнали за овладяване на проблемите във веригата за доставки

В резултат на това инфлацията трябва да намалее

Една от главните причини за промените в индустрията, че има много наследници жени. Бизнесът с корабоплаване остава семейна собственост за няколко поколения. Все по-често лидерството преминава към дъщерите.

Мария Ангеликусис има образование в Кеймбридж, работи като младши лекар за Националната здравна служба в Обединеното кралство през 2008 г., когато се връща обратно в Гърция, за да чиракува при баща си.

Компанията успява да устои по време. А рецесията и да разшири своя флот от кораби за сухи насипни товари, танкери и плавателни съдове, превозващи втечнен природен газ.

Разширяването на бизнеса удвои състоянието на семейството през последните седем години. Сега флотът на Angelicoussis е от 134 кораба, оценени на около 14 милиарда долара, според консултанта по морски данни VesselsValue.

В началото на 2021 г., Мария беше издигната до главен изпълнителен директор. Първото й голямо изпитание е след инвазията на Русия в Украйна, когато корабната индустрия, вече засегната от ограниченията на Covid, се преобърна.

Лудите печалби на световната корабна индустрия приключиха

Лудите печалби на световната корабна индустрия приключиха

Второто тримесечие на 2022-а година беше поредното на рекордни печалби, но ще има спадове през третото

Когато избухна войната комапнията имаше кораби в Украйна и последиците за целия пазар бяха незабавни. На руските кораби беше забранено да влизат в повечето западни пристанища, петролните пазари бяха в хаос. Компанията даде да се разбере, че компанията няма да обработва никакви руски. Категоричността на Мария й спечели уважението на другите в индустрията, някои от които бяха скептични относно способността й да заеме мястото на баща си.