За компания, която често е част от новинарския поток, китайската HNA Group Co. остава обгърната в мистерия, пише Bloomberg. Американските власти търсят повече информация относно кой е собственик на конгломерата, китайското правителство задава въпроси, а Европейската централна банка обмисля свое разследване. Междувременно HNA Group Co. е един от кандидатите за концесията на летище "Пловдив".

Някога малко известна авиокомпания, HNA изтегли милиарди долари заеми и направи придобивания за над 40 милиарда долара на шест континента от начаото на 2016 г. С интереси в туризма, логистиката и финансовите услуги, днес тя е най-големият акционер в добре познати фирми като Hilton Worldwire Holdings Inc. и Deutsche Bank AG. Компанията се изправя и пред растящите разходи по финансиране на своите харчове.

Какви са интересите й в България и на Балканите?

HNA е един от двамата останали кандидат за 35-годишната концесия на летище "Пловдив". Тя предлага 600 хил. лв. годишно концесионно плащане и 6% от печалбата, както и 79 милиона ево инвестиции. През 2017 г. Eвpoпeйcĸaтa ĸoмиcия дaдe paзpeшeниe нa NНА Grоuр дa пpидoбиe 82.5% oт лeтищeтo Наhn, близo дo Фpaнĸфypт, Гepмaния. Cтoйнocттa нa cдeлĸaтa e 15 милиoнa eвpo.

Тя е и един от кандидатите за летището Никола Тесла в Сърбия.

Защо HNA е разследвана в САЩ?

Отчасти, защото се опитва да закупи дял в SkyBridge Capital, хеджфондът на Антъни Скарамучи, който за кратко бе директор на комуникациите на президента Тръмп. Транзакацията бе забавена от Комитета по чужди инвестиции, който проверява продажбите на американски активи на чуждестранни купувачи, за да защити националната сигурност. HNA също е част от дело за банкрута в САЩ на една от туроператорите, в които е инвестирала.

А американска технологична компания съди HNA за подаване на фалшива информация за собствеността й към комитета, което доведе до отказана сделка за придобиване.

Какво търси Европа?

Германският финансов регулатор води разследване дали HNA е отчела правилно свои авоари при покупката на дял в Deutsche Bank. Сделката може и все още да се разследва от ЕЦБ. При друго придобиване швейцарските регулатори отсъдиха, че HNA е подала невярна информация относно своите дялови участия.

Какво се случва в Китай?

Местните регулатори засилиха вниманието си върху най-големите компании, включително HNA, като част от правителствена кампания с цел забавяне на темпото на чуждестранни придобивания, които отбелязаха рекорд през 2016 г., и допринасят за изливането на средства извън Китай. Няколко банки, които помогнаха с финансирането на HNA, заявиха, че са "загубили апетит" към нея.

В края на 2017 г. S&P Global Ratings и Fitch Ratings изразиха публично притеснения относно поне четири компании заради връзките им с HNA. Основният флагман на холдинга Hainan Airlines Holding Co. спря продажба на облигации, а друго подразделение се отказа от IPO.

Какво се знае за HNA?

Основана през 1993 г. като регионален авиооператор с Джордж Сорос като ранен инвеститор, HNA заявява, че е създала 410 000 работни местап о света и е натрупала активи за около 180 милиарда долара.

Един от най-богатите китайски бизнесмени, който днес живее в изгнание, твърди, че HNA има тайна финансови връзки с някои от най-високопоставените политици в Китайската комунистическа партия.

И кой притежава HNA?

През юли HNA заяви, че е контролирана от две благотворителни организации с името Cihang - едната базирана в Ню Йорк, а другата в отдалечения китайски остров Hainan. Те притежават 52 процента от компанията. Други 12 лица с постове в компанията притежават 47,5%. Сред тях са основателите Чен Фенг и Уанг Жиан.

Преди това малко познат инвеститор с името Гуан Джун бе най-големият акционер с около 29% дял. Той държеше дела от името на компанията. В началото на 2017 г. компанията реорганизира структурата си и Гуан разпредели активите си на петима души, които по-късно ги дариха на фондацията Cihang. Останалият дял от около 4,4 процента Гуан по-късно също дари.

Това решава ли въпроса?

Почти не. Сред най-големите останали мистерии е защо мениджърите са дали на Гуан своите дялове? И истина ли е твърдението на богатия бизнесмен Гуо, че компанията е свързана с корупция по високите етажи на китайската партия и техните семейства?

Какво се знае за американската фондация?

През декември 2016 г. Hainan Cihang Charity Foundation Inc. бе създадена в Ню Йорк. Тя притежава 29,5 процента от HNA, а офисът й е собственост на самата HNA. През септември бе изяснено кои са тримата й директори: Адам Тан - главен изпълнителен директор на групата, Чен Гуоинг (брат на съоснователя Чен) и Гуанг Янг - изпълнителен директор на HNA Capital International. През декември фондацията назначи бившия германски вицеканцлер Филип Рьослер за свой изпълнителен директор и обеща да раздаде до 200 милиона долара за филантропски каузи през следващите пет години.

Ами за китайската?

Hainan Province Cihang Foundation, основана през октомври 2010, държи дял от 22,75 процента в HNA. Според последният годишен финансов отчет, фондацията притежава 134 милиона долара активи към 2015 г.

Какво е положението след вълната от придобивания?

HNA се бори, за да се справи с растящите си разходи по взетите заеми и пуснатите облигации. През първата половина на 2017 г. разходите й по покриване на дълга надминаха печалбата преди данъци и такси, което означава, че HNA трябва да поеме нов дълг, за да плати сегашния. Краткосрочните заеми са на стойност около 28 милиарда долара.

Днес стана ясно, че едно от подразделенията има проблем с плащането на краткосрочен дълг, а холдингът готви продажба на недвижимо имущество по цял свят на стойност около шест милиарда долара.

Приключи ли с придобиванията?

Не точно. HNA продължава да купува активи, макар и с по-бавно темпо, както и с фокус върху придобивания, които имат общо с новата инициатива "Един пояс. Един път". Но все пак компанията обмисля продажби на активи и IPO на базирана в Цюрих Gategroup Holding AG.