Fiat Chrysler Automobiles NV обяви предложение за сливане с Renault SA, което ще създаде третия най-голям производител в света, пише Bloomberg. В новата компания двата производителят ще имат равен дял чрез холдингова компания в Холандия.

Съществуващите партньори на френската компания - Nissan Motor Co и Mitsubishi Motors Corp. - не са част от сделката, поне на този етап, но ще получат покана. Renault многократно се опита да създаде по-близка връзка с партньора си от 20 години Nissan, но японският производител засега не одобрява сливане.

Разговорите между Fiat и Renault са преминали на ново ниво през последните дни, след като преговорните екипи са намерили начин да структурират сделката. Тази сутрин бордът на френския производител ще заседава по въпроса. Двете компании дори са постигнали споразумение за най-важните постове - ако има сделка, председателят на Fiat Джон Елкан ще стане председател на общата компания, а председателят на Renault Жан-Доминик Сенард ще бъде главен изпълнителен директор.

Fiat се обединява с Tesla, за да не плаща глоби от ЕС

Fiat се обединява с Tesla, за да не плаща глоби от ЕС

Така компанията ще може да представи по-ниски средни нива на вредните емисии

Натискът върху производителите

Продажбите на най-големите автомобилни пазари в света намаляват, а производителите са под натиск да електрифицират моделите си, за да намалят вредните емисии. Компаниите харчат и за разработване на автономни технологии. В такава среда производителите търсят начин за намаляване на разходите. Споразумение между Fiat и Renault може да донесе по-ниски разходи и за двете компании чрез общи инвестиции в нови технологии.

Двете компании са произвели около 8,7 милиона автомобила миналата година, което ги поставя на трета позиция след Volkswagen AG и Toyota Motor Corp., които продадоха по над 10 милиона. През първите три месеца на годината продажбите на Renault падат с 5,6 процента до 908 хил., а на Fiat с 14 процента до 1,04 милиона.

Fiat ще осигури на Renault достъп до пазара в Северна Америка, а в замяна ще може да стъпи по-стабилно в Русия, където французите са втори, благодарение на АвтоВАЗ.

Защо има такъв интерес конкуренти да купят Fiat Chrysler?

Защо има такъв интерес конкуренти да купят Fiat Chrysler?

И кой може да я придобие

Fiat водеше преговори и с PSA Group, която притежава Peugeot и Opel, но двете компании не постигнаха споразумение.

Намаляващите продажби в трите основни региона - Китай, САЩ и Европа - карат производителите да търсят консолидация. Renault се опита да засили връзките си с Nissan, но алиансът се оказа още по-разклатен след ареста на Карлос Гон през ноември.

Директорите в Nissan ясно заявиха, че не искат сливане, поне на този етап. Renault притежава 43% от Nissan, която пък притежава 15% от френския производител, но без право на гласуване. През 2015 г. Nissan също си осигури споразумение за ненамеса от Renault в управлението.

Сделка между Fiat и Renault ще увеличи натиска над Nissan, казват експерти. Renault, Nissan и Mitsubishi произведоха общо 10,76 милиона автомобили миналата година. Заедно с Fiat това число набъбва до над 15 милиона със силно присъствие на всички пазари и сегменти. FCA Group, освен Fiat, притежава и марки като Jeep, Maserati и Alfa Romeo.

Fiat-Chrysler търси сделка още от 2014 г. Серджо Маркионе, който водеше компанията преди смъртта си, твърдеше, че компаниите губят по €2 милиарда на седмица - пари, които могат да спестят чрез общи инвестиции.

Други производители също търсят начин да спестят пари. BMW и Daimler обединиха сили в предлагането на услуги за споделени автомобили и автономни коли. VW преговаря с Ford.

Слабите продажби костват 35 000 работни места на автомобилната индустрия

Слабите продажби костват 35 000 работни места на автомобилната индустрия

Компаниите от сектора обявиха планове за освобождаване на част от служителите си с цел намаляване на разходите