GeoPost, собственост на френските пощи, ще придобие 45% дял от българската куриерска компания Speedy срещу 142 млн. лв., става ясно от отправеното търгово предложение. Сделката между двете дружества получи разрешение от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) в края на 2020 г. и в резултат от нея GeoPost ще стане мажоритарен акционер. По предложението трябва да се произнесе и Комисията за финансов надзор (КФН).

Френската компания е отворена и към възможността да придобие всички акции на компанията още при тази процедура.

GeoPost инвестира в Speedy още през 2014 г., като придоби една четвърт от компанията срещу продажбата на клоновете ѝ в България и Румъния. Така българската компания стана част от DPD Group — втората по големина мрежа за доставки в Европа с бизнес и в Азия, Африка и Южна Америка с 42 хил. служители и €7,8 млрд. годишен оборот.

В рамките на споразумението GeoPost, собственост на френските пощи, получи опцията за още 45% в Speedy, която сега упражнява. Търговото предложение ще бъде успешно, ако на GeoPost бъде предоставена възможността да придобие поне 2 419 929 акции (45%) при цена от 58,67 лв. за брой. Вчера акциите на Speedy затвориха търговията при цена от 59,50 лв., което ѝ даде пазарна капитализация от почти 320 млн. лв. Предложението на GeoPost я оценява на 315 млн. лв.

Към момента мажоритарен акционер е "Спиди Груп" АД с 66,42% на Валери Мектупчиян, а миноритарните акционери притежават по-малко от 10%.

При успешно първо търгово предложение, при което GeoPost получи още 45% от компанията, но не и пълният брой акции, се очаква второ, според българското законодателство.

Speedy е вторият най-голям играч в България на пазара на неуниверсални пощенски услуги с 29,3% дял от приходите (по данни на КРС към 2019 г.) и 19% дял от международните доставки. Компанията дава работа на 1 700 души. Освен това тя е сред значимите куриерски компании и в съседна Румъния.

След смяна на мажоритарния собственик се планират инвестиции в размер на 120 млн. лв., от които 40% за придобиване на електромобили, 25% за разширяване на депата и хъбовете, 20% за подобряване на оперативния капацитет и 15% за компютърни устройства и софтуер.

Пандемията

Наложените здравни мерки срещу коронавируса се отразиха благоприятно на е-търговията и бизнеса с куриерски услуги, което бе отразено и от самата Speedy в отчетите ѝ.

Вижда се, че за първите 9 месеца на 2020 г. компанията бележи ръст на приходите от 19,3% спрямо същия период на миналата година, а броят на доставените пратки расте с 29,1%.

"Изпреварващият ръст на пратките е в резултат на увеличаващата се тежест на индивидуалните клиенти и В2С сегмента", посочват от компанията.

Общите приходи достигат 126,3 млн. лв. за периода, като вътрешният пазар носи почти 100 млн. лв. Останалите са от външни доставки и други приходи.

"В резултат на преориентация на потреблението към онлайн магазините, търсенето на куриерски услуги за реализиране на доставките значително се повиши. След резкият скок през 2-рото тримесечие, търсенето на услугите ни до голяма степен се нормализира, като онлайн търговията се задържа до нива близки до тези от 2-ро тримесечие, като същевременно се възстанови бизнес активността", отчитат от Speedy.

По-ниският ръст на разходите носят и забележително увеличение на нетната печалба. През първите девет месеца на 2020 г. тя надхвърля 18 млн. лв., ръст от 61,9% спрямо същия период на миналата година.

В края на 2018 г. Speedy придоби и българския си конкурент "Рапидо".