През последните дни се завирхи спекулация, че семейството на Мърдок е готово да обмисли възможност за разделяне на бизнеса. В петък, след като няколко източника съобщиха за интерес към 21st Century Fox от Comcast, Sony и Verizon, акциите на компанията поскъпнаха с 6 процента.

Миналата седмица корпорацията, ръководена от семейството на Рупърт Мърдок, заяви, че е водила разговори и с Disney. Твърденията са, че семейството е готово да се раздели с част от кино студията си заедно с други части от бизнеса - рязка промяна в стратегията след години надграждане на империята, пише BBC. Официална информацията на този етап все още няма.

И анализаторите не са сигурни колко сериозно да приемат индеята. Но твърденията вече изостриха апетита на конкурентите, които искат парче от Fox.

Какво се продава?

От началото си като издател на вестник в Австралия, 86-годишният Мърдок създаде империя, която се разпростира в Африка, Азия, Европа и Америка. Корпорацията 21st Century Fox е добре позната с флагмана си Fox News, както и с National Georgaphic, базираната в Азия Star TV, редица спортни и новинарски канали. Позната е и с това, че постоянно се разширява, а не че става по-малка.

Рупърт Мърдок винаги е бил "хищникът. Той никога не е бил жертвата, така да се каже", казва Стивън Барнет, професор по масова комуникация в Уестминстърска университет в Лондон.

The Wall Street Journal, в който семейството на Мърдок също има голям дял, съобщи, че Fox обсъжда продажбата на кино студиото, местни телевизионни канали и международни бизнеси, включително базираната в Европа телевизия Sky. Така корпорацията ще се фокусира по-тясно върху спорта и новините - бизнес, който е носи постоянен ръст на приходите през последните години.

Миналата година Fox обяви сделка, чрез която ще придобие пълен контрол над Sky, в която вече има 39% дял. Сливането обаче бе забавено, тъй като чака одобрение от регулаторите във Великобритания.

Защо се продава?

Съобщенията за продажба идват в момента, в който медийната индустрия минава през катаклизъм, тъй като зрителите се ориентират все повече към видеото онлайн и намаляват абонаментите си за традиционна телевизия. Анализатори посочват, че промяната на потребителските навици карат мениджърите да се замислят все повече в посока консолидацията на създаването на съдържание.

Евентуалната продажба може и просто да е част от по-дългосрочен план, смята Иън Уитакър от анализаторската Liberum. Преди три години Fox се опита да купи Time Warner, но без успех. Сега сделката може отново да излезе на дневен ред, след като потенциалното сливане между AT&T и Time Warner може и да не получи одобрението на регулаторите. Fox може да използва средствата от продажба на част от активите, за да направи по-голяма оферта за Time Warner.