Европейската аерокосмическа компания EADS, сериозно разклатена от загуби заради забавянето на новите модели пътнически самолети на Airbus, днес съобщи, че ще има забавяне на доставките и при военния транспортен самолет A400M. Излизането извън времевия график може да струва на компанията €1.4 млрд., информира International Herald Tribune.

Акциите на EADS паднаха на осеммесечно дъно, като компанията със седалище Париж и Мюнхен сваля надолу прогнозата си за годишни печалби. Отлагането доставките на A400M е свързано с неустойки от €1.2 млрд. до €1.4 млрд., като отрицателната сума може допълнително да нарастне, казали са от компанията.

A400M може да бъде произведен година по-късно от планираното, тъй като има много слаб прогрес в проектирането на двигателя. Тази новина от миналия мнесец се наслагва върху две-годишното закъснение в производството на суперджъмбото A380, което закъснение вече струва $6.8 млрд. Освен това трябваше да се прави и редизайн на модела A350, за да се спечели одобрението на самолетните компании, като изоставането спрямо надеждата на Boeing, 787 Dreamliner, достига пет години.

Анализаторите очакват нови вълни критика срещу ръководството на EADS.

Закъсненията разбираемо се отразиха на акциите на компанията, които се понижиха с 4.8% или €1.09. Една ация на EADS в Париж се търгуваше на €22.04 в средата на деня, което означава 16% понижение за тази година, капитализацията на EADS сега се оценява на €17.9 млрд.

От EADS казват, че в четвъртък ще предложат нова, очаквано по-ниска прогноза за годишните печалби преди данъци и такси.

Информацията за загуби заради отлагането на A400M не включва потенциални суми за изпитателни полети, разработване на двигателя и военни системи. „По тези въпроси EADS остават в близък контакт с доставчиците си".

Оценките на финансовите анализатори сочат загуби от близо €1 млрд. Според тях, по-големият прблем е, че техническите проблеми с A400M означават прехвърляне на инженерни и дизайнерски ресурси от цивилните към военните програми поне до 2010.

Най-засегнат ще е прекият конкурент на Боинг 787, моделът A350 с 300 места. Разработването на самолета ще струва $15.4 млрд. и EADS търси половината от тази сума от партньори, с които да се сподели риска. Изостават и Boeing - от Чикаго по-рано миналия месец казаха, че Dreamliner е шест месеца извън графика.

Турбовитловите двигатели на A400M се разработват от компании от четири европейски страни. Групата на производителите, сред които е и британския Rolls-Royce, бе формирана за задоволяване на политическите желания производителят да бъде от Европа.

Първите доставки за френската армия бяха насрочени за 2009. Когато самолетът влезе в употреба през 2010, това ще е първият от 30 години военен транспортен самолет европейско производство.