Протестиращи със сълзотворен газ и маски на лицата пред бутиковия бутик Cartier, универсални магазини, които са затворени, протестни табели, които блокират входовете на крайградските търговските центрове- добре дошли във ваканционните пазари на Франция.

Цял месец на разрушителни протести срещу по-високите данъци върху горивата и ниските заплати заличи голяма част от блясъка на празничната атмосфера. И докато правителството реагира с някои приятелски настроени към работниците политики, купувачите в страната вече имат още една причина да се придържат към онлайн търговци като Amazon, пише Bloomberg.

За повечето компании е твърде скоро да се прецени цялостното въздействие; по-заможните клиенти на луксозни марки могат да летят до други магазини в Лондон или Хонг Конг, а местните търговци на дребно виждат, че потребителите се активизират, за да наваксат за загубеното време, докато напрежението стихва. В краткосрочен план обаче е ясно, че активистите не са направили никаква услуга на търговците на дребно.

"Върнете се в малките магазини", заяви министърът на труда Муриел Пениуод в сряда по френското радио. "Ние помагаме на американски платформи като Amazon и убиваме малкия бизнес."

Дори Амазон, която не разкрива данни за продажбите по страни, пострада от протестите с някои от складовете на компанията под прицел от протестиращите. Движението на "жълтите жилетки" не е оказало голямо влияние върху нейната дейност, посочва компанията, и тя работи за осигуряване на навременни доставки.

Милиарди евро загубени

"Нашите служители са на техните постове, за да отговорят на нуждите на нашите клиенти, тъй като те са всекидневни", казва Амазон в изявление по имейл. "По обичай, ваканционният сезон е много активен период за нас."

Тъй като жълтите жилетки заплашват с пети уикенд на протести, французите губят волята си да харчат: продажбите, жертва на протестите, вече надхвърлят 1 млрд. евро, според националната федерация на търговците на дребно FCD. Повече от половината от французите са променили плановете си за пазаруване на коледни подаръци вследствие на протестите, сочи проучване, публикувано на 7 декември, и един на всеки пет заявява, че поръчва онлайн поради причини, свързани с безопасността.

Във Франция, както и на други места, повече пазаруване онлайн означава повече Amazon: С 20% пазарен дял, сайтът е повече от два пъти по-популярен от вториата по пазарен дял - френската Cdiscount, собственост на веригата за хранителни стоки Casino Guichard-Perrachon, според данни от Kantar Worldpanel.

Контрирайки нежеланието на французите да плащат за достъп до онлайн пазаруване, Amazon подслади своята услуга "Prime", която струва 49 евро, с двучасова доставка в Париж от магазина Monoprix и повече популярни френски представления и филми.

Докато Amazon печели от ситуацията, веригата Carrefour е сред най-тежко засегнатите френски фирми, благодарение на експозицията на крайградски хипермаркети, които вече се задъхват срещу дигитализираните си конкуренти, казва анализаторът на Invest Securities Кристиян Гуйо. Дори и в райони, където магазините остават отворени по време на протестите, видео изображенията на насилието са достатъчни, за да преместят покупките онлайн от големите магазини.

Помощ на път

Помощта може да е на хоризонта. Освен обещаните 100 евро месечно за помощи за работниците и отмяната на увеличението на данъка върху горивата, президентът Емануел Макрон настоява компаниите да дадат на работниците и необлаган с данъци, бонус тази година. Компаниите, включително телекомуникационният оператор Orange, Louis Vuitton, производителят LVMH, както и Kering, заедно със собствениците на Balenciaga и Yves Saint Laurent, вече са се съгласили на това.

Мерките ще отнемат известно време, но те представляват около 10 милиарда евро допълнителна покупателна способност, която може да помогне на търговците да се възстановят, според Гуйо от Invest.

- Това очевидно няма да бъде без въздействие - каза Гуйот. "Все още не можем да кажем, че всичко това ще свърши в потребителението."