Британската автомобилна индустрия преживява "мрачни" шест месеца, най-лошият период от 1954 г., предава Independent.

Според последните данни на Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT), между януари и края на юни около 381 357 автомобила са излезли от британските фабрики, което е около 40 на сто по-ниско от същия период на миналата година. Сега индустрията за четвърта поредна година е на спад.

Дори да няма втора вълна от коронавирус, производството на автомобили през 2020 г. ще се възстанови само до около половината от нивата си от миналата година.. Много компании обявиха, че ще съкратят работни места, включително Bentley Motors, Jaguar Land Rover и Nissan, а SMMT очаква много повече.

SMMT посочва, че Великобритания едва ли пострадала само от последиците от коронавирусната криза, но също и от допълнителните несигурности, които все още витаят около края на преходния период на Brexi. ЕС остава най-големият износен пазар на Обединеното кралство и източник на компоненти.

Търговията при условията на Световната търговска организация, според SMMT, ще доведе до кумулативна загуба на продукция от около 1,46 милиона автомобила, на стойност около 40 милиарда паунда до 2025 г. Това ще разшири загубата на работни места от 11 000

Амбициозно споразумение за свободна търговия с ЕС, без тарифи, нетарифни бариери и бюрокрация, би означавало, че Обединеното кралство все още може да бъде "в играта". Главният изпълнителен директор на SMMT Майк Хоуз настоява, че търговската сделка за Brexit "трябва да бъде амбициозна".

"Нашите фабрики някога са били готови да направят 2 милиона автомобила през 2020 г., но сега могат да произвеждат по-малко от половината от този брой, в резултат на пагубните ефекти на пандемията на фона на вече предизвикателните пазарни условия и години на несигурност около излизането от Европейския съюз.

"Тази индустрия демонстрира присъщата си конкурентоспособност и глобални постижения през последното десетилетие. Нейното дългосрочно бъдеще сега зависи от осигуряването на добра сделка и дългосрочна стратегия, поддържаща индустрия, от която зависят хиляди работни места в цялата страна. "

Според SMMT дори разговорите да приключат по план през октомври и да бъдат успешни, няма да има достатъчно време преди 1 януари компаниите да направят необходимите (и засега неизвестни) подготовки. "Периодът на внедряване" е нормална практика за търговски сделки и SMMT твърди, че е неизбежно в сложен производствен бизнес като техния. Около девет от десет фирми в сектора казват, че няма достатъчно яснота какво предстои да се случи с тях, за да направят планове.